Varga Mihály hangsúlyozta: Budapest legnagyobb vállalatának működőképesnek kell maradnia, ebben kölcsönösen érdekelt a kabinet és a főváros is. “Abban vagyunk érdekeltek – és szerintem a főváros is abban érdekelt -, hogy az egyszeri, rendkívüli támogatások és kiegészítések időszakán túl tudjunk lépni, és egy olyan finanszírozási időszak következzen el a BKV életében, amikor egy rendszerszintű működésre tud a cég átállni” – mondta az államtitkár a kormányzati tárgyalódelegáció képviseletében. Emlékeztetett egyúttal arra, hogy 2010-ben és 2011-ben 140 milliárd forintos támogatást nyújtott a kormányzat a fővárosnak a BKV működőképességének biztosításához.
A Miniszterelnökséget vezető államtitkár az egyik legsürgetőbb problémának az adósságfinanszírozást nevezte, hozzátéve, hogy a korábban nyújtott állami garanciák miatt ez a központi büdzsét és az államadósság mértékét is érintheti. Ezért olyan megoldást keresnek – magyarázta -, amely jó a fővárosnak, a BKV-nak és a kormánynak is, hiszen a 2012-es központi költségvetés, államháztartás keretei adottak, és “ebben a keretben kell elhelyeznünk a BKV számára rendelkezésre bocsátható forrásokat is”. Hozzátette: olyan lépésekre van szükség, amelyek biztosítják a 40 milliárd forintos adósság kezelését, anélkül, hogy a BKV működése ellehetetlenülne.
Fotó: Kummer János
Olyan hosszú távú keretrendszert kell kialakítani a BKV működésével kapcsolatban, amely a kormányzatnak sem jelent rendkívüli intézkedéseket – emelte ki.
A Nemzetközi Valutaalappal (IMF) , illetve az Európai Unióval folytatandó konzultációt firtató felvetésre Varga Mihály azt mondta: a reményeik szerint hamarosan megkezdődő tárgyalásokon olyan “megnyugtató megoldást” akarnak felvázolni a közösségi közlekedés kérdésében az IMF-nek és az Európai Uniónak, amely “semmilyen tekintetben nem lesz majd a megállapodásnak az akadálya”.
Óvatosan optimista
A főpolgármester szavai szerint óvatosan optimistává, bizakodóvá tette a megbeszélés; reálisakká és kielégíthetővé váltak a kormányzati feltételek, tudtak irányt keresni az adósságállomány kezelésének módozataira is, a későbbi egyeztetéseken döntenek arról, hogy ezek közül melyik a legegyszerűbben és leggyorsabban megvalósítható.
Tarlós István arról is beszámolt: tisztázták a 2013-tól kialakítandó hosszabb távú működés kérdéseit is, az erről szóló részletes javaslatcsomagot legkésőbb kedd reggelre eljuttatják a kormánynak. Hangsúlyozta: az anyagban az elméleti alternatívák mindegyikét felsorolják majd, de “ez nem ok arra, hogy bárki is kiemelje a legkedvezőtlenebbet, mintha bárki is azt tervezné”. Utalt arra: ez történt legutóbb “ennek a szerencsétlen útdíjnak a vonatkozásában, amit senki nem preferált, csak felsoroltak, mint elméleti lehetőséget”.
A főpolgármester az esetleges járatritkításokról is szólt. Úgy vélekedett, félreértelmezték szavait, nem arról van szó, hogy belátható időn belül ezt meg kellene lépni, hanem arról, hogy kell a paraméterkönyv egy ilyen változatának is készülnie arra az esetre, ha nem oldódik meg a teljes finanszírozási probléma, az államháztartási törvény szerint ugyanis nem rendelhető meg olyan szolgáltatás, amelynek nincs fedezete.