Belföld

Minden harmadik magyar fiatal inkább külföldön dolgozna

Az Ipsos kutatása szerint a válaszadók közül legtöbben Európában maradnának; ötven százalékuk két évnél hosszabb időre tervezné távollétét, és a vendéglátásban helyezkedne el.

A magyar fiatalok mindössze három százaléka vállalt már külföldön munkát, de több mint egyharmaduk dolgozna szívesen az országhatáron kívül a magasabb jövedelem és életszínvonal reményében – olvasható az Ipsos Zrt. országos felmérésében. Több mint ötszáz, 15 és 25 év közötti fiatalt kérdeztek a külföldi munkavállalásról, nyelvtanulásról és példaképeikről 2011 negyedik negyedévében.

Az Ipsos hétfői közleménye szerint a válaszadók közül legtöbben Európában maradnának; ötven százalékuk két évnél hosszabb időre tervezné távollétét, és a vendéglátásban helyezkedne el.

A felmérésből kiderül: a külföldi munkavállalás elsősorban a magasabb kereset (98 százalék) és életszínvonal (78 százalék) miatt vonzza a fiatalokat; míg 40 százalék azért menne, hogy nyelvet tanuljon, egyharmaduk azért, hogy külföldi tapasztalatot szerezzen, amit később kamatoztathat.

A fiatalok 35 százaléka a vendéglátásban szeretne elhelyezkedni, egynegyedük pedig a szolgáltatás vagy kereskedelem területén; egyötödük alkalmi vagy diákmunkát, 17 százalékuk pedig gyermekfelügyeletet vállalna, és építőipari területre jelentkeznének még néhányan.

A legtöbben Európában vállalnának munkát, az első helyen Anglia áll, megelőzve Németországot és Ausztriát – derül ki a válaszokból.

A megkérdezett fiatalok többsége angolt, egyharmaduk németet tanult első nyelvként, emellett 4 százalékuk franciául, 2 százalékuk olaszul és 1 százalékuk spanyolul is tanult már.

A 15 és 25 év közötti fiatalok egyharmadának nincs nyelvvizsgája; a válaszadók több mint fele alapfokú nyelvvizsgát tett; a felsőfokú nyelvvizsgával rendelkezők aránya alig éri el a három százalékot.

Arra a kérdésre, hogy van-e példaképük, 88 százalék nemmel válaszolt; a fiatalok jelentős többsége, 78 százaléka azt állította, hogy a szülők hatnak leginkább a gondolkodásmódjára – olvasható az Ipsos felmérésében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik