A hvg.hu csütörtökön a tv2 Tények című műsorára hivatkozva azt írta: nem lehet forgalomba helyezni az új, citromsárga színű mentőautókat, mert azok nem felelnek meg az előírásoknak, az autókon még rendszám sincs.
A tv2 információi szerint nincsenek a sárga mentőautók levizsgáztatva, mert nem felelnek meg az előírásoknak, az ülések például nincsenek megfelelő mennyiségű csavarral rögzítve, így egy baleset során kiszakadhatnak. Úgy tudják, hiányzik több zárható szekrény is, így az orvosi eszközök kieshetnek és eltörhetnek, nem működnek megfelelően a megkülönböztető jelzések, s az autóknak nincs teljes töréstesztjük sem, pedig ez alapvető feltétele lenne a forgalomba állításnak.
Győrfi Pál erre reagálva leszögezte: a közbeszerzési folyamat során a nyertes pályázó az összes szükséges dokumentumot, így a törésteszteket is csatolta.
Mint írta, az új gépkocsik átvétele folyamatosan zajlik, a szerződés alapján a beszállítónak a 37 járművet január 31-ig kell átadnia. Az átvétel és a forgalomba helyezés előtt a gépkocsik komplex ellenőrzésen mennek keresztül, ezt követően történik a műszaki vizsgáztatás is.
“Az első 11 jármű már levizsgázott, érvényes rendszámmal rendelkezik, így hétfőtől szolgálatba állhatnak mentőállomásainkon” – hangsúlyozta Győrfi Pál, hozzátéve: az érintett mentőgépkocsi-vezetők felkészítése is megtörtént.
Az új, sárga színű mentőautókat tavaly karácsony előtt mutatták az Országos Mentőszolgálatnál, ahol 2008 óta először avathattak új esetkocsikat. Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter a rendezvényen elmondta: a központi költségvetés 850 milliós forrásából vásárolták a 37 esetkocsit, de emellett további fejlesztés előtt áll a mentőszolgálat.
Mártai István, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója kifejtette: Európa számos országában is azért sárga színűek a mentőautók, mert így jobban láthatóak. Emellett az új esetkocsikon fényvisszaverő optikai csíkok is vannak, továbbá a járműveken már a mentőszolgálat új szlogenje, a “Hivatás az életért” olvasható.
Az ország minden megyeszékhelyén lesz majd az új autóból, a továbbiak elosztásánál pedig azt vették figyelembe, hogy mely területeken a legnagyobb az esetkocsik használata – mondta Mártai István.