Belföld

Muraközy: Az új Gödör lesz a magyar könnyűzene Operaháza

A régi Gödör Klub helyén létrejövő Akvárium új programigazgatójával, Muraközy Péterrel beszéltünk a Gödör jövőjéről és a nem túl zökkenőmentes szakításról.

A kulturális intézmények vezetőinek bevitt jobbegyenesek miatt felhergelt közönség és szakma egyre érzékenyebben reagál a javarészt egy kaptafára lezajló cirkuszokra, a kormányzati beavatkozásokra a kulturális életben a teljesen értelmezhetetlen, vagy csak avalóságtól elrugaszkodott intézményvezetői pályázatok elfogadásával megspékelve. A Gödör Klub és vezetése február 1-jétől válik meg a helytől. Muraközy Péterrel, Murakkal, a Gödör helyén létrejövő Akvárium programigazgatójával beszéltünk arról, kinél lesz a Gödör kulcsa, milyen egy találkozó Navracsics Tiborral és üti-e a drum’n’bass Frenák Pált.

A kinevezetésetek kiütötte a biztosítékot sokaknál, hatalmi székfoglalóról és a Gödör kicsinálásáról beszéltek. A legfőbb érv az volt, hogy nem pályáztatás során dőlt el a Gödör sorsa. Ezzel kapcsolatban most petíció is indult a pályáztatás kiírásáért.

Először is, én azért kapok fizetést az államtól, mert programokat fogok szervezni, nem a Gödör Klubot kaptam meg, nincs nálam a kulcs. A Design Terminál egy állami háttérintézmény, amire a minisztérium rábízta a programszervezést. A petíció egyébként az üzemeltetésről, működtetésről szól. Ha a kormányzat kiírta volna a pályázatot a sörcsapolásra meg a ruhatárra, én a jelenlegi modellben akkor is maradnék. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Vagyonkezelő Központja most átveszi a Gödör Klub üzemeltetésének a felelősségét. Az üzemeltetést eddig a Filep Ákos nevéhez fűződő UNI-CO építésziroda végezte. A vagyonkezelő lesz felelős majd a programokért is, de mivel ők nem értenek hozzá, felvettek egy embert. Ez lennék én. Nekem tulajdonképpen egy Excel táblázatot adtak, amit fel kell töltenem programokkal.

Ismertétek egymást az előző garnitúrával?

Ákossal (szerk.:Filep Ákos, a Gödör Klub vezetője ) nem, de a munkatársaival igen. Tulajdonképpen én Maróti Danit (szerk.: a Gödör Klub jelenlegi zenei programszervezője) váltom, Ákost pedig az állam, illetve egészen pontosan a KIM VK.

Nem volt kényelmetlen beleülni a készbe?

Nem, de főleg azért nem, mert nem érzem, hogy én lennék az oka annak, hogy itt véget ér valami. A Gödör Klub mindenképpen befejezte volna pályafutását. Ezután természetes, hogy el is kezdődik ott valami. Ha lett volna alternatíva és a Gödör folytathatta volna ott és úgy, ahogy eddig, akkor talán jogosnak érezném a kérdést, de nem ez a helyzet. Február elsejétől létrejön egy üres állapot, mintha nem is lett volna ott semmi, legalábbis technikailag. Ha jött volna valaki, aki techno diszkót csinál belőle, akkor is ez az állapot következett volna be. Úgy gondolom, ha már fennáll ez az állapot, akkor én szeretnék tenni róla, hogy azok, akik szerették, ne érezzék azt, hogy eltűnt, ami ott volt. Ha már tényleg lerombolják képletesen értve, akkor építsük újra úgy, hogy ez a szakmának jót tegyen. Most még van bizalom, ezt nyilván eljátszom, ha ügyetlen vagyok, de egyelőre még megvan.

És honnan ez a bizalom?

Sok támogató hívást kaptam zenészektől, menedzserektől azóta, hogy elhangzott a nevem. Egyetlen egy, egy koncertfelkérést elutasító válasz érkezett, de az sem igazán negatív, inkább kitérő és neki megértettem az indokait.

Több fórumon is hallani azt a véleményt, hogy tulajdonképpen a cél az volt, hogy felülről megosszák ezt az egyébként egymással rengeteg szálon kapcsolódó zenei programszervezői szcénát.

Én ezt nem érzem. Néhány ember privát véleménye fontos volt számomra, nekik külön is írtam, hogy üljünk le és kövezzenek meg, ha akarnak, csak előtte győzzenek meg róla, hogy hibáztam, vagy vállalhatatlan, amit tettem. Tehát ha ez volt a szándék, akkor ez egyelőre szerintem nem jött be.

Az kétségtelen, hogy az elválás a régiekkel nem sikerült konfliktusmentesen. Nem akarok vádaskodni, de ott ültünk egymással szemben még decemberben, amikor ők azt mondták, hogy jó, mindent megértenek, elfogadnak, de legyen március a vége, hogy normálisan elköszönhessenek a közönségtől, fel sem merült a pályáztatás hiányának kérdése, és egyébként azt sem hallani sehol, hogy ott és akkor én is ezt a forgatókönyvet támogattam, hogy legyen idejük tényleg márciusig rendesen kifuttatni a dolgot.

Kíváncsi vagyok, hogy ha így történt volna, akkor is sor került volna a mostani torzsalkodásra, vagy sem. Akkor az volt a felajánlás az ő részükről, hogy márciusban lepacsizunk a színpadon és békében elmennek. Nyilván nem az volt a legszebb eljárás, ami végül bekövetkezett, de így történt. Ment a keménykedés kormányoldalról is, hogy visszük a Gödör nevet, akár pereljenek is érte, mi viszont azon az állásponton voltunk, hogy felesleges tovább önteni az olajat a tűzre. Szóval a régi brigáddal kicsit összeugrottunk, de mással nem. És velük se ugrottunk volna, ha márciusig sikerült volna kihúzni azt az időszakot.

A régi Gödrözőket nyilván az érdekli, mi lesz az eddigi programokkal. Mi lesz?

A Világveleje rendezvénysorozatot viszik a régiek. Az ingyenes dolgok kevésbé lesznek fenntarthatóak az új rendszerben, de azért lesz sok ilyen program. Számokkal lökdösődni még nem tudok, ez a látogatottságon is áll, vagy bukik majd. Az egyik színfolt eddig a népzenei vonal volt, ami a családi táncházat jelentette vasárnaponként, velük már megegyeztem. A csütörtökönkénti táncház szervezőivel most fogok találkozni. Hétfőnként volt jazz, ami Jazz-Gödör néven futott, ez is megy tovább, mi majd hívjuk másként.


Fotó: Neményi Márton

Azt én nem érzem szakmailag megalapozott elvárásnak, hogy minél több kortárs és alternatív produkció legyen. Szerintem ezek az előadók jönni fognak maguktól, de nem szükséges, hogy deklaráltan ez legyen a teljesítendő cél. Elő lehet venni persze egy darab papírt és koncepciót gyártani rá, tehetséggondozásnak keresztelni egy előzenekart, de attól az még egy előzenekar marad.

Bevallom őszintén, hogy amit kicsit nehéz falatnak tartok azok a civil programok. Ennek erős hagyományai voltak a Gödörben, a rasszizmus elleni naptól kezdve a kerekasztal beszélgetésekig. Én viszont úgy éreztem, hogy ezek sokszor meglehetősen egyoldalúra sikerültek. Én inkább afelé hajlok, hogy akkor senki ne jöjjön, vagy jöjjön bárki. Inkább, minthogy elcsússzunk egy oldalra.

Lehetne cifrázni, de tény, hogy a Gödör környéke már évek óta rohad. Ami azelőtt modern, elegáns volt, az – nyilván az erőteljes igénybevételnek köszönhetően – ma kopott, esik szét. Lesz nagyobb felújítás a parkterületen?

A többi közt az is indukálta az egész váltást, hogy létezik egy másfél milliárdos beruházásról szóló kormányhatározat a Gödörrel kapcsolatban. A cél, hogy ezt befejezzék. A mostani alapterülethez plusz 2000 négyzetmétert akarnak még engedélyeztetni, mert az épületben is rengeteg hely van, ami egyelőre építési területként szerepel. Egyebek mellett azért is döntöttek amellett, hogy a KIM VK veszi át az üzemeltetést, mert jóval egyszerűbb úgy végezni a felújítást, hogy házon belül átszólnak, hogy ’Murak, most ezzel a teremmel ne számolj, mert három napig felújítjuk’. Ha a felújítás és az átépítés befejeződik, akkor legalább az egész épületegyüttest lesz majd értelme megpályáztatni. Ha nem tetszik, amit mi nyújtottunk, akkor mi majd szépen elengedjük a dolgot és visszamegyünk Veszprémbe, ők pedig újra kiadják. Én ezt nem érzem ördögtől valónak.

A parkrészen a tavaszi-nyári szezonban heti rendszerességgel megtartott WAMP design vásár marad?

Ez a Design Terminál hatásköre, de én úgy tudom, hogy igen.

Milyen körülmények között valósul majd meg az összevonás?

Anyagi összevonásról van szó elsősorban. Ennek okai között szerepelt az is, hogy a Gödörből befolyó pénzekből lehessen majd működtetni az egész komplexumot, mert a Design Terminál nem elsősorban profitszerzés céljából jött létre. Az a cél, hogy az egész terület egy kézben legyen, és állami pénzen tudjon működni. Most a Design Terminálba fog visszaforogni a pénz egy része. Az együttgondolkodás erre vonatkozik inkább, hogy anyagilag lehessen könnyebben kooperálni.


Fotó: Neményi Márton

Mennyire lesz átlátható ennek az új intézménynek a költségvetése?

Nekem speciel nem lesz büdzsém, amit elkölthetek. Összeállítok egy programot, amit majd le kell tolnunk a vendéglátás torkán. Én szervezem a programokat, de effektíve a „kocsma”, a vendéglátói rész lesz az, aki leszerződik a zenekarokkal. Ha a Quimby-koncerten elég sört tudtak eladni, akkor elköltik a maradékot vasárnapi táncházra. Én nem gazdálkodom állami vagyonnal. Nekem azt kell elérnem, hogy a „kocsmával” megértessem, hogy az, amit mi oda megálmodunk, az nekik is jó.

Az üzemeltetés hogyan folyt azelőtt, a Gödör rezsijét a parkolóház bevételeiből fizették?

Tulajdonképpen a parkolóház állami tulajdon volt, úgy tudom annak a bevétele ment a NEFMI-hez, a minisztérium pedig fizette a rezsit. A belépőjegyből és a pultból származó pénz az építészirodánál maradt.

A kocsmarészt a Gamma Trade Kft. fogja üzemeltetni. Ezzel kapcsolatban szintén érkeztek kritikák, hiszen ők felelősek a Sziget vendéglátásának koordinálásáért is. Kishal, nagyhal?

Néhányan a Sziget kiterjesztett csápjait látják bennük, holott a Sziget vendéglátásán kívül számos egyéb tevékenység fűződik a nevükhöz. Innentől kezdve a Gerendai Karcsi is célkeresztbe került. Én is a Gammát javasoltam egyébként, amikor felkértek. A régi vezetés most lebontja a pultot az utolsó szögig, ezt pedig profi módon és jelentős erőforrásokból kell majd pótolni. Továbbá fel kell építeni a helyszínt, amit időben ők tudnak a leggyorsabban és a legprofibban megoldani. Tehát úgy fog kinézni, hogy a Gamma Trade Kft. üzemelteti a klubot, ahová én szervezem a programokat.

Mi lesz a kültéri programokkal?

Sokkal több program lesz kint.

A környező negyedekben állandó problémaforrást jelentő hangerő nem lesz gond?

Számos olyan programlehetőség van, amit este 10 órakor be lehet fejezni. Elsősorban kisebb fesztiválokra, tematikus rendezvényekre gondoltam, mint például februárban a Gőzölgő Fesztivál, ami alapvetően a melegitalok fesztiválja lesz. Ezt a vonalat szeretném továbbvinni. Egyik héten sajtfesztivál, aztán borfesztivál, ésatöbbi.

Lesz saját karaktere, egyénisége az új klubnak az összeolvadás ellenére?

Lesz mindenképpen. Most nehéz, mert a hely jelentős része szét lesz bombázva egy ideig, csak most fogjuk kialakítani az új külsőt. A lehetőségekhez mérten cél az önálló brand. Az Akvárium lesz az új név, ez úgy tudom, már el is dőlt. Egyébként nekem kicsit hosszúnak tűnik. Te mit gondolsz?

Majd leakvázzák azok, akiknek nem marad a nyelve hegyén a Gödör elnevezés.

Egyrészt nem találtunk ki jobbat, másrészt adja magát a medence miatt, harmadrészt a külföldieknek is könnyen kiejthető szó. Lesz majd megvilágítás alulról a medencénél, ami a névre utal, de egyelőre ez az egyetlen ilyen karakterelem.


Fotó: Neményi Márton

Lesz lehetősége a régi brigádnak elköszönni?

Én úgy tudom, most hétvégén rendeznek egy kétnapos búcsúfesztivált, de mi gondoltunk arra is, hogy ha egyszer lecsillapodik majd a jelenleg uralkodó hangulat, akkor szívesen csinálnánk tematikus Gödör-estet is. Bár ők nyilván nyitnak maguknak egy másik helyet, úgyhogy ez talán annyira nem lesz releváns. Tényleg bánt, hogy ez a sajtótájékoztató a múltkor annyira eldurvult. Csalódtam és ideges voltam utána, de biztos ez is elmúlik egyszer. Én részemről nyitott leszek.

És kiket láthatunk majd az Akváriumban először?

Üllői Úti F:ck-al és a Velőrózsákkal kezdünk, másnap lesz Óriás és Esti Kornél, Harcsa Veronika is lesz az elején valamikor, Akkezdet Phiai, Erik Sumo,de a Moog vagy a Rotfront is színpadra lép. A jó előre eltemetett blues vonalról pedig például Jambalaja és Magyar Atom. Sokan lesznek a fellépők között a megszokott Gödör-profilból, viszont fellép például a Compact Disco és a Kolin is, akik azelőtt ritkán jártak erre. Jóval nagyobb terepet szeretnék az elektronikus zenének adni, a hagyományos DJ-szettektől egészen a live act-ekig (élő előadás), akár kísérletezőbb előadásformákban is.

Személy szerint például nagyon sajnálom, hogy ennyire meghalt ez az underground zenei kultúra, ami a 90-es évek végén, a 2000-es évek elején virágzott. Nincsenek meg azok a klubok, mint régen, a szervezőcsoportok, az egész szubkultúrához szervesen kötődő partizók sem találják a helyüket a mai klubvilágban. Az egyik DJ, aki folyamatos klubestet vitt minden szerdán az egyik belvárosi helyen, ma már egyik héten itt játszik, a másik héten egész máshol. Több ilyen brigáddal is folynak most megbeszélések. Tetszik nekik, hogy igyekszünk tökéletes feltételeket biztosítani, kapnak egy normális hangrendszert, és róluk fog szólni az esemény. Szerintem az új Gödörnek is pont az kell legyen a lényege, hogy az egyik nap ezek a srácok töltik meg a helyet, másnap pedig jöhet a beszélgetős est íróval, költővel.

Nem fog így nagyon szétszaladni a koncepció?

A fesztiváljainkon is hasonló a felállás és régóta működik. Nyilván nem arról van szó, hogy befejezi a Frenák Pál és elkezdi a chris.su a drum’n’bass szettjét, de Harcsa Veronika után mondjuk jazzy DJ játszik, egy alternatív színházi est után pedig mondjuk a Frenk. Véleményem szerint lehet ezt átgondoltan csinálni.

Hogyan látod az Akváriumot az egyre szűkebb budapesti piacon? Hogyan fognak reagálni rátok a konkurensek?

Nem jól. Bár hozzátenném velünk nem lesz több szereplő a piacon, hiszen csak a Gödör alakul át. Az A38 hajó, ha jól tudom, úgy nyilatkozott, hogy mostantól számolnak velünk. Azért mindenkinek megvan a budapesti szórakoztatóhelyek között a maga profilja. Mi például a mai magyar könnyűzenét szeretnénk végre a helyén kezelni és népszerűsíteni. Azt szeretném, hogy a Gödör valami olyasmi legyen, hogy ha valaki magyar könnyűzenét szeretne hallgatni, akkor hozzánk jön, ugyanúgy, ahogy operát az Operában hallgatna, népzenét pedig a Fonóban.

Ez a Petőfi Rádió vonalát fedi le hellyel-közzel?

Igen, sőt szeretnénk például, ha a Petőfi Akusztik című műsora élőben nálunk manifesztálódhatna állandó jelleggel. Nem is értem, hogy nem csapott még le erre senki. Szegény zenekar egyéves munkával összeizzad egy homályos stúdióban egy albumot és nincs hely, ahol megmutathatnák a közönségnek. Ebből lehet még kicsit nyújtózkodni az elektronika, a jazz, a blues, vagy akár a metál irányába, de szerintem alapvetően jó irányt mutat az MR2. A húzónevek nagyjából az ő kínálatukból jönnek majd.

Külföldi fellépők terén mire lehet számítani?

Rotfront lesz februárban, az most már többé-kevésbé nyilvános, de márciusra várunk egy igen nagy nevet, a dancehall műfajából vele még folynak a tárgyalások. A nagyobb külföldi figurák inkább partikra jönnek majd. A hajó (szerk.:A38) a nagy külföldi koncertekre ki van már találva, ez inkább az ő profiljuk, az Akváriumban még kialakulóban lesz sok minden a koncertekkel kapcsolatban.

Nem tartasz tőle, hogy egyszer majd fentről szólnak: „itt ez a nagyon tehetséges gyerek, jól bánik a szekvenszerrel, tegyétek már be Petikém főműsoridőbe!”?

Nem tartom elképzelhetőnek, hogy így legyen. A Gödör kapcsán egyszer találkoztam Navracsics Tiborral. A találkozó alapján a minisztériumnak úgy érzem az a lényeg, hogy legyen egy sikersztorijuk, és nem az, hogy platformot teremtsenek bármihez is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik