Kilenc napra -jövő szerdáig- Székesfehérvárra költözött a híres Ford A-modell. Az Óbudai Egyetem hallgatói újították fel a járművet abból az alkalomból, hogy 1927-ben, 85 éve mutatta be Galamb József az USA-ban.
A bemutatóval az Óbudai Egyetem Székesfehérváron működő Alba Regia Egyetemi Központja szeretne bemutatkozni a régióban. Az Egyetem Székesfehérváron három alapszakkal és egy felsőfokú szakképzéssel várja a leendő hallgatókat, akik különféle projectekben vehetnek részt. Nyílt napot a leendő hallgatóknak január 18-án tartanak.
A veterán járművek szerelmesei a budapesti Vasúttörténeti Parkban megrendezett Oldtimer Expon 2008 áprilisában gyönyörködhettek elsőként az egyetem által restauráltt, 1922-ben gyártott Ford T-modellben. A kilátogatók egy centenárium részeseivé váltak, hiszen a Galamb József által tervezett első T-modellek száz évvel ezelőtt, 1908. október 1-jén gördültek ki a Ford Művek üzemcsarnokából.
A híres Ford T-modell
Mivel az Oldtimer Expon a restaurált Ford T-modell rendkívül nagy szakmai és közönségsikert aratott, ezen felbuzdulva döntött úgy az egyetem vezetése, hogy egy másik modell beszerzésével és restaurálásával bővíti a történelmi Ford járműparkját. A választás az 1929-ben gyártott Ford A-modellre esett. Az autót rövid idő alatt sikerült műszakilag rendbe hozni és levizsgáztatni. Néhány, elsősorban esztétikai jellegű hiba kijavítása után az autó újra a régi fényében pompázik. Állandó kiállítóhelye amúgy az Óbudai Egyetem Bécsi úti aulája- mondta a Fehérvár24-nek Szente Gábor az Óbudai Egyetem Alba Regia Egyetemi Központ igazgatási ügyintézője.
A Ford T Henry Ford autógyáros egyik legnépszerűbb autómodellje volt. 1908-1927-ig gyártották az USA-ban, Németországban, Braziliában és Argentínában. Az autósorozat arról híres, hogy ez volt a világon az első futószalagon gyártott autó, amellyel lehetővé vált, hogy tömegcikké váljon a gépkocsi és ne csak kiváltságosok utazhassanak vele.
A Ford A 3,3 liter űrtartalmú oldalt szelepelt motorja 0,5 literrel volt nagyobb, mint a T-Fordé. Először csak 20 lóerőt sikerült elővarázsolni vele, de egy új formájú szívócsővel, a Holley helyett Zenith porlasztóval Galamb Józsefnek és munkatársainak sikerült elérniük a tervezett 40 lóerőt.
Galamb József (1881-1955)
Galamb József 1881. február 3-án, földműves család második gyermekeként született Makón. Érdekesség, hogy a mai Óbudai Egyetem jogelődjében, a Budapesti Magyar Királyi Felső Ipariskolában tanult. Ott szerezte diplomáját. Ösztöndíjjal Németországba került, majd innen lépett be a Ford Motor Company dolgozói közé.