Nem akarnak háborúzni az alternatívok

A köznevelési törvény uniformizálása ellen tiltakozva kétnapos akcióval bizonyítják az alternatív pedagógiák, hogy van másik iskola.

Korábban a témában:

A parlament előtt lévő köznevelési törvény valódi konfliktusokra ad nagyon rossz válaszokat – hangzott el a Van Másik Iskola! című rendezvényen, pénteken. A szervezők szerint a kormány azt akarja, hogy Magyarországon minden iskola egyforma legyen, pedig a legtöbb szülő, és pedagógus tudja, hogy ez képtelenség.

A szakmai napok megnyitóján Horn György a házigazda intézmény, az AKG vezetője azt emelte ki, hogy kétféleképp lehet küzdeni a rossz, egyenlősítő, az innovációt, gyerekközpontú szemléletet kiölő tervezet életbelépése ellen. Lehet hangosan, az utcán harcosan fellépni, kikiabálni a szakmai érveket, ahogy a Kossuth téren a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) képviselői teszik ezt minden nap, és lehet úgyis, hogy büszkén, mosolyogva bemutatjuk azt a sokszínű, eredményes munkát, amit az alternatív iskolák immár több mint 20 éve végeznek Magyarországon.

Horn, mint mondta, nem akar háborút, annak ellenére, hogy ma a kormány retorikájának a központjában csupa háborús kifejezés van. Az alternatív iskolák, mint ahogy a kétnapos rendezvényen teszik, egyszerűen bemutatják tapasztalataikat, eredményeiket, hogy ezzel bizonyítsák, nagy szükség van a „más iskolákra”, a sokszínűségre, a személy-központúságra, a differenciált és a kooperatív tanulásszervezésre. Ezek az óvodák és iskolák ragaszkodnak saját tanulóik igényei alapján kialakított módszereik, programjuk megtartásához.

E „mosolygós” demonstráció mellett bemutatkozott a HAT is, amelynek képviselői elmondták, hogyan alakult meg a szervezet a már másfél éve folyó kis netes gerillaharcok összefogásaként. Többen hangsúlyozták, hogy céljaikkal (amelyek között a köznevelési törvény visszavonása a legfőbb) rengeteg olyan pedagógus ért egyet, aki azonban félelemből nyilvánosan nem mer csatlakozni. A törvényt kirekesztőnek, szegregálónak, tanulói zsákutcák sokaságát teremtőnek tartják. Ráadásul nem lehet szakmai vitát folytatni annak támogatóival, ugyanis nincs, aki kiálljon nyilvánosan velük egy eszmecserére. A törvény a nemzeti középosztály kialakítását, megerősítését tűzi ki célul, de a gimnáziumi férőhelyek tervezett szűkítésével ezt nem fogja elérni, hiszen ezzel csak egy szűk elit kiváltságává teszik a minőségi tudáshoz való hozzáférést.

A megnyitó napon tartották a Klein Sándor által szerkesztett „A tanulás szabadsága Magyarországon” című kötet bemutatóját is, amely a hazai alternatív pedagógia átfogó bemutatását tűzte ki célul. A kötetről, s annak szerkesztőjéről, – aki többek között a Túri Rudi névadója is -, részletesen itt olvashat.

Közel 60 alternatív iskola mutatja be a két nap alatt az Alternatív Közgazdasági Gimnázium épületében, hogy miben más. Emellett szakemberek, szülők beszélgetéseken, fórumokon vehetnek részt, illetve kiállítások, művészeti csoportok előadásait nézhetik meg.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.