A Kelenföldi pályaudvaron egy klórt és benzint szállító teherkocsi ütközött össze, klórgáz került a levegőbe, emiatt a lakosság egy részét evakuálni kellett, egy másik részüket pedig a polgári védelmi feladatok ellátásra is alkalmas metróalagútba kellett telepíteni, köztük több sérült is volt. Mindez szerencsére csak a csütörtök éjjeli polgárvédelmi gyakorlat része volt, nem pedig valóságos baleset.
Csak próba
Ugyanis polgári védelmi gyakorlatot és szektorpróbát tartott Budapesten a 2-es metró alagútjában, illetve a Széll Kálmán téri állomáson péntekre virradó éjjel a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Magyar Vöröskereszt és a BKV. A gyakorlatban 250 civil vett részt.
Először a BKV a riasztástól számított 15 percen belül lezárta a Batthyány téri végelzáró kaput az alagútban, majd az evakuáltakat a metróállomáson fogadták, regisztrálták őket, s a polgári védelem munkatársaival az alagútban helyezték biztonságba az embereket. Az állomáson felállítottak egy vegyianyag-mentesítő állomást, valamint a Magyar Vöröskereszt egészségügyi ellátást biztosított.
Működésben az óvóhelyek
A kitelepítettek állomásra érkezését követően az állomást hermetikusan lezárták, túlnyomás alá helyezték, semmilyen kapcsolata nem volt a felszínnel, az áramellátást, a vízszolgáltatást és a levegőztetést is az állomás saját rendszerei biztosították. A BKV feladata az óvóhelyi berendezések üzemeltetése. Erre ezerötszáz kiképzett dolgozójuk van, ők üzemeltetik az elzáró berendezéseket, mozgólépcsőket, szellőztető és vízellátó berendezéseket, és a dízel generátorokat.
A budapesti Vöröskereszt igazgatója elmondta, szervezetük 18 sérültet látott el, ezek többsége horzsolásos sérülés volt. Lényegesnek nevezte, hogy a betelepítettek között volt két orvostan hallgató, akik önkéntesen kapcsolódtak be a segítségnyújtásba.
Képgalériáért kattintson a fotóra
Fotó: Kummer János
Jól vizsgáztak
A Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság Lakosságvédelmi és Hatósági Osztályának munkatársa a mintegy kétórás gyakorlatot úgy értékelte: a szektor, és annak műszaki berendezései jól vizsgáztak, az adatok alapján kijelenthető, hogy védelmi szempontból megfelelő és “hadra fogható”, állapota megfelelő.
Szkotniczky Gergely közlése szerint a budapesti metróhálózat az ország egyik legnagyobb búvóhelye, a 30 kilométernyi szakaszból 24 kilométer alkalmas polgári védelmi feladatok betöltésére. Bizonyos szakaszai egy atomtámadás idején is biztonságot nyújtanak. A 2-es és 3-as vonalon 12 védelmi szektort alakítottak ki, amelyek teljesen függetlenek egymástól és mintegy 220 ezer embert tudnak befogadni. Hasonlóan nagy számú civil önkéntes bevonásával Budapesten az 1970-es évek óta nem volt szektorpróba.