Belföld

Lopja a pénzt a BKV-automata

A gépek egy része nyeli az aprót, jegyet meg nem ad. Kalandos utazás Európa legforgalmasabb villamosvonalán.

Nem elégedettek maradéktalanul a BKV szolgáltatási színvonalával az utasok. Legalábbis, ha a közösségi oldalakat és fórumokat böngészi az ember. Az ellenőrök és alkalmazottak viselkedési problémáit rendszeresen szóvá teszik az utasok, mint ahogyan a magas árak is sokakat késztetnek fórumozásra. Jelenleg egy vonaljegy 320 forint, ami a pozsonyi és a prágai árakkal vethető össze a legkönnyebben, mert tőlünk nyugatabbra ennek az árnak a kétszeresét is elkérik egy útért.

Ha sikerül venni

BKV-jegyet sok helyen lehet venni. A metrókijáratokban szinte mindenhol működik pénztár. Ezeken a helyeken általában estig simán lehet jegyhez jutni. Számos bolt, újságos is foglalkozik BKV-jegyértékesítéssel. Az igazi kaland akkor kezdődik, ha az utas úgy dönt, emberi erőforrások kizárásával próbál menetjegyet venni. Az automaták ugyanis nincsenek jó karban. A BKV tájékoztatása szerint a fővárosban 264 jegyautomata üzemel. A 15-20 éves gépek azonban kevéssé vannak felkészülve a XXI. századi kihívásokra. Kicsit több mint a tizedük képes megbirkózni a papírpénzzel, és mindössze 23 van, amelyik elfogad bankkártyát. Ez pedig elég riasztó adat.


Működésképtelen jegyautomata a Mechwart ligetnél
Fotók: Neményi Márton

Tegyünk próbát.

A legforgalmasabb villamosvonal a fővárosban a 4-6-osé. Ennek ellenére itt sincs minden megállóban automata. De ha van, az sem mindig üzemel. Rövid tesztünk során számos olyan helyet találtunk, ahol lehetetlen jegyhez jutni. A budai oldalon a Mechwart liget megállónál egy idős asszony próbálkozott az automatától jegyet szerezni. Sikertelenül. Se kép se hang. A legközelebbi hivatalos pénztár egy megállóval odébb van. Vagy a Margit hídnál vagy az egykori Moszkván, mai nevén a Széll Kálmán téren található. A szomszéd újságos zárva. Nincs megoldás. Jövőre már ingyen utazom, kiáltja utánunk a kedves hölgy miközben felszállunk a Combinóra.


Nyugati tér

A Nyugati téren sem üzemel az automata. A mellette üldögélő hajléktalan szerint ez rendszeres, de ha akarjuk, vesz nekünk jegyet a metrónál a pénztárban. Nincs az messze. Jobb is itt beszerezni, mert a következő megállónál, az Oktogonon szintén rossz a készülék. Adunk egy esélyt a BKV-nak és néhány megállón keresztül nem nézzük megy-e a készülék. A Harminckettesek terén azonban ismét lehetetlen jegyhez jutni.

Csak nyeli

A Petőfi híd budai oldalán pedig egy fiatal lánnyal találkozunk. Azt mondja, ez az automata rendszeresen rossz. A közeli koleszban lakik, szinte minden nap itt száll fel. Azt is hozzá teszi, hogy a hibát azonban nehéz megállapítani. Rendszeresen csinálja ugyanis, hogy elnyeli a pénzt, úgy tesz, mintha minden rendben lenne, majd nem ad jegyet. A monitor alján egy apró telefonszám olvasható. Azt ajánlja az üzemeltető, hogy ha a bankkártyás fizetéskor probléma merülne fel, akkor hívjuk az OTP-t. A dolog szépség hibája, nincs kártyaleolvasó a gépben. A lány egy e-mailt mutat a telefonján. Hetekkel ezelőtt megírta a cégnek, hogy elnyelte a pénzét a gonosz kis gép. Ezt a választ kapta:

„A jelzett automata pénzelakadás (eltömítés) miatt nem működött megfelelően. Az automata a perifériák hibás működése esetén, üzemen kívül helyezi magát, és erről az utasokat is tájékoztatja a kijelzőn megjelenő szöveggel. (Ez az üzenet magyar és angol nyelven is megjelenik.)”


Oktogon

Szerinte azonban ilyen felirat nem volt a gépen. Pont úgy nézett ki, mintha üzemelt volna. Azt mondja, napközben ez nem érdekli, mert legfeljebb lóg egy megállót, de éjszaka nem is tud felszállni jegy nélkül. Illetve ha mégis, akkor rögtön egy 400 forintos jegyet kell vennie az éjszakai ellenőröktől, miután, ugye fizetett már egy kört fölöslegesen, a néma gépnek.

Mibe kerül ez nekünk
A BKV üzemi bevétele tavaly 135 milliárd forint volt, a ráfordítások pedig 130 milliárdot tettek ki, így az üzemi eredmény 5 milliárd 200 millió forint lett. Mivel a pénzügyi és rendkívüli műveletek veszteségesek voltak a BKV mérleg szerinti, adózás előtti eredménye 1 milliárd 18 millió forintot tett ki. Ez 4,7 milliárd forinttal jobb eredmény, mint a tervezett 3,7 milliárdos veszteség.

 


Harminckettesek tere

Kérdéseinkkel megkerestük a BKV sajtóosztályát. Nagy lehet a forgalom arra, mert kerek 24 óra kellett 8, azaz nyolc kérdésünk megválaszolására. A név nélküli sajtós munkatárs arra a kérdésünkre, hogy hogyan tájékoztatják az utasokat, ha egy gép meghibásodik, azt válaszolta,hogy a legtöbb hibatípus esetén van kiírás a gépeken. Arra a kérdésünkre pedig, hogy nem akarják-e lecserélni ezeket az automatákat, azt a választ kaptuk, hogy amint lesz rá keret, megkezdik a cserét. Várjuk.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik