Fotó: AFP
Szmog, szállópor, fekete matrica, sárga matrica, küszöbérték, riasztási fokozat, koncentráció. Egyre szennyezettebb az ország levegője. Azt tegnap hét városban veszélyessé is nyilvánították. Az ÁNTSZ, az OKI, az Országos Meteorológiai Szolgálat és az illetékes polgármesteri hivatalok ontják magukból az adatokat, de sokan csak annyit tudnak, hogy ilyenkor veszélyes kimenni az utcára. Dr. Vaskövi Évát, az Országos Környezetegészségügyi Intézet osztályvezetőjét kérdeztük.
Szmogról már hallottunk korábban, meg szén-monoxidról, de mi az a szálló por, amit mostanában emlegetnek?
A szálló por a levegőben lévő részecskék gyűjtőneve, mondhatjuk úgy is, hogy lebegő porrészecskék, melyek akár toxikus fémeket is tartalmazhatnak. Az ilyen részecskék minél kisebbek, annál kevésbé tudnak kiürülni a levegőből, annál ügyesebben megmaradnak a szervezetben. A nagyobb szemcséket ugyanis kiszűri az orr, a kisebbek viszont levándorolnak a tüdő legalsó részeibe és letelepednek. Az ott lévő nyirkos közeg pedig kiváló táptalaj egy gyulladáshoz. A magas szállópor-koncentrációt leginkább a gyerekek, az idősek, a kismamák, a dohányosok és a már amúgy is légzőszervi betegségben szenvedők érzik meg.
És a többiek? Van valami tünet, amit ilyenkor érezni lehet?
Van. Főleg a köhögés, esetleg a szem begyulladása. Extrém esetben még az is előfordulhat, hogy a tüdőbe került részecskék bejutnak a véráramba és trombózist vagy netalán stroke-ot okoznak. Nem árt tudni azonban, hogy csakis a rossz levegőbe nem halnak bele az emberek, ahhoz már egy korábban legyengült szervezet kell. Például a tüdőrákosok számára fokozottan veszélyes a szálló por.
Gondolom, megint a fővárosiak szívják meg a legjobban. Mármint a szmogot.
Nem csak ők. A legfrissebb adatok szerint a legrosszabb helyzetben Várpalota, Székesfehérvár, Miskolc, Kazincbarcika, Nyíregyháza és Debrecen van, de Budapesten sem jobb a helyzet. Csupán néhány településen van határérték alatt a szennyezés.
Biztos az a sok autó okozza a rossz levegőt.
Nagyrészt igen, de nem csupán az autók a hibásak. A szmog alapvetően a környezetszennyezés miatt kialakuló füstköd, a helyzetét Magyarországon jelenleg két dolog befolyásolja: a szélcsend és az ország geográfiai helyzete. A szél hiánya miatt ugyanis a felgyülemlett szálló por nem ürül ki a levegőből, tehát nem hígul. A Kárpát-medence miatt pedig szépen felgyülemlik a lábunk alatt a szennyezett levegő.
Ha kitiltják az autókat, az javít a helyzeten?
Mondjuk inkább, hogy tovább nem ront rajta, de nem is javít. Az autók kitiltása után ugyanis a levegő ugyanolyan szennyezett marad, mint eddig, legfeljebb nem lesz szennyezettebb. Főleg a szűrő és katalizátor nélküli dízelautók kibocsátása veszélyes – az úgynevezett dízelkorom nagyon rontja a levegő minőségét.
Akkor most mit csináljak, gyalogoljak?
Az nem lenne szerencsés, ugyanis az orvosok ilyen légszennyezés mellett nem javasolják a sétálást, a sportolást. Mármint azokat a sportokat, melyeket szabadban kell végezni. Legnagyobb veszélyben talán az utcai munkások, biciklisfutárok vannak. Ők jobban teszik, ha nagy légszennyezésnél szabadságot kérnek vagy beszereznek egy porálarcot. Ilyenkor szellőztetni sem ildomos, a ruhák szabadban teregetése pedig szintén nem túl jó ötlet.
Jó, de mi van este? Akkor már csak lemehetek egy egészségügyi sétára!
Jobb, ha nem. A légszennyezés ugyanis 18 óra és éjfél között tetőzik és napközben, 11 és 14 óra között a legkevésbé veszélyes. Ennek az oka, hogy az esti hűvösebb idő valamennyire megakadályozza a szálló por keveredését.
Most akkor mi legyen, maradjak otthon?
Az talán a legjobb. Vagy legalábbis zárt térben, oda ugyanis nehezebben jut be a szennyezett levegő.
Van segítség? Mikor lesz jobb a helyzet?
Ha az időjárás is úgy gondolja. A rossz levegőt ugyanis három dolog tudja igazán felhígítani: a szélmozgás, amitől felkeveredik a szmog; a front, mely maga előtt tolja a levegőt; illetve a csapadék, mely jó esetben egyszerűen kimossa a levegőből a szennyezést.
Reggel korlátozták az autóközlekedést Budapesten (amit délután már le is fújtak – a szerkesztő). Szó volt valami sárga meg fekete matricákról. Honnan tudom, hogy az én autómon milyen van?
Meg kell nézni. A gépkocsik hátsó rendszámtáblájára 2010 augusztusa óta két színes matricát ragasztanak. A Vezess.hu összeállításából kiderül, hogy ezek közül a hatszögletűt kell figyelni, az jelzi ugyanis, hogy a kocsi milyen környezetvédelmi besorolást kapott. A másik a gépjármű műszaki vizsgájának érvényességére utal. Ha a hatszögletű matrica piros vagy fekete, akkor egyelőre nem szabad használni a kocsit Budapesten. A szabályt megszegők akár 100 ezer forintos pénzbírságra is számíthatnak.