Háttérbe szorítaná az angol nyelv tanítását az oktatási államtitkárság, mert úgy vélik, túl könnyű megtanulni, és az ebből fakadó sikerélmények félrevezethetik a diákokat – ez derül ki az Origo birtokába jutott tervezetből. Emellett vannak az államtitkárságon olyan vélemények is, melyek szerint az internetről és videoklipekből maguktól is könnyedén elsajátíthatják az angolt a diákok.
A koncepció ezért azt javasolja, hogy ne első idegen nyelvként oktassák a jövőben az angol nyelvet, hanem részesítsék előnyben azokat a nyelveket, „amelynek strukturált nyelvtani rendszere egyértelműen leírható, és egyenletes megterhelést jelent a tanulása.” Ennek szellemében inkább a neolatin nyelveket ajánlják a szerzők, köztük a németet, a spanyolt és a franciát.
Az angoltanárok viszont másképp látják a helyzetet: szerintük az angol elsajátításához ugyanúgy kitartó munka és hosszú idő kell, mint bármely más nyelvéhez. Igaz, hogy a tanulás kezdeti szakaszában van egy „boom” időszak, amikor gyorsan elsajátítják az alapszókincset és a mondatalkotást a nebulók, viszont ez fél év után lecseng, és akkor jön a kemény munka.
A nyelviskoláknak viszont minden bizonnyal jól jönne az angol háttérbe szorítása a közoktatásban, hiszen még mindig ez a nemzetközi élet nyelve az egész világon – fejtette ki az Origónak Sipos Júlia, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének főtitkára. A szakember elmondta: a nyelviskolában most is angolt tanul a diákok 80 százaléka, ha pedig középiskolákban kevesebb angolóra lenne, vélhetően még többen választanák ezt a nyelvet más oktatási intézményekben.