Egy 50 kilométeres autópálya-szakasz építésének kudarca miatt kútba esett a lengyel-kínai stratégiai partnerség terve, s Magyarország szíves-örömest a lengyelek helyébe ugrott – írta hétvégi mellékletében a Rzeczpospolita című lengyel napilap.
A cikk szerzője, a Kelet-Ázsiával foglalkozó vezető lengyel agytröszt elnöke emlékeztetett: egy hónapja a lengyel kormány felmondta a szerződést az A2-es autópálya két, összesen 50 kilométeres szakaszát építő kínai COVEC céggel. A Kína-szakértő cikkében azt sugallja, hogy – a kínaiak minden felelőssége ellenére – a lengyel kormány súlyos hibát követett el. A COVEC szoros kapcsolatban áll a kínai állammal, és az összes kontinensen vannak befektetései. Az A2-es autópálya kínai szakaszának botránya de facto az együttműködésre szóló kínai meghívás semmibe vételét jelenti. A válasz nem maradt el: nem hivatalos értesülések szerint a kínaiak arra a következtetésre jutottak, hogy jobb, ha otthagyják Lengyelországot – írta a lap.
Mindezen a legtöbbet Orbán Viktor nyert – állítja a szerző. Látván, hogy Lengyelországot nem érdekli a stratégiai partnerség Kínával, felismerte, hogy nem adódik még egy ilyen esélye. Ven Csia-pao a COVEC-szerződés felmondása után azonnal magyarországi látogatást javasolt. Orbán csak erre várt. Megmutatta, hogy van víziója, és ez nagyon fontos számára. A magas rangú vendéget üdvözölve arról beszélt, hogy Kína jelentőségének növekedése és azok a változások, amelyekkel ez a világgazdaságban együtt jár, nem átmenetiek, hanem tartósak. Ezért Pekinggel hosszú távú stratégiai partnerségre számít, hosszabbra, mint amennyit ő várhatóan a hatalomban tölt.
Orbánnak nemcsak bátor és hosszú távú víziója van, de ezt profi módon meg is tudja valósítani – írta a Rzeczpospolita. Orbán már tavaly kinevezett egy, a kínai kapcsolatokkal foglalkozó kormánymegbízottat. A mygar kormányfő egymilliárd dolláros külön hitelt kapott magyar beruházásokra Kínában, továbbá kínai ígéretet a kereskedelmi forgalom megduplázására 2015-ig és magyar államkötvények pekingi vásárlására. Emellett a látogatás idején 12 kétoldalú megállapodást írtak alá, egyebek között a magyar vasúthálózat korszerűsítéséről és egy különleges kínai-közép-európai kereskedelmi és logisztikai övezet létrehozásáról, valamint arról, hogy Magyarországon lesz két nagy kínai konszern, a Huawei és a Sencsen Tanyi Technology Co. európai központja.
A cikk szerint – bár a magyar kormány döntésének vannak kockázatai és egyelőre nem látható következményei -, nem kétséges, hogy a varsói és a budapesti kormány közül melyiké volt a jobb választás.