Hoffmann Rózsa szerette volna, ha ez hamarabb megtörténik, de olyan rendszerek átalakításáról van szó, ami más területet is érint. Az államtitkár „a társadalmi vitát nagyon eredményesnek” nevezte, amit arra alapoz, hogy több ezer hozzászólás érkezett, igen nagy sajtóvisszhangot kapott a munkájuk. 139 rendezvényük, nyolc uniós programjuk volt, és több száz egyeztető tárgyalást tartottak – tette hozzá.
A politikus a korábbi tiltakozások dacára tartja magát ahhoz, hogy a „közpénzből azoknak a diákoknak az ingyenes továbbtanulását kell biztosítani, akik a középiskolában megfelelő eredményeket értek el. Az alacsony követelményszint a felsőoktatás képzési színvonalának romlásához vezetett. Jussanak be kevesebben, de sokkal jobb felkészültséggel, és ők szerezzenek is diplomát!”
Mint mondta: emelni fogják az önköltséges képzéseknél is a bejutási követelményeket, hogy ne a jómódú, de tanulásban alulmotivált, gyenge képességű diákok gyűjtőhelyei legyenek az egyetemek és a főiskolák. A minőséget a bemenet oldaláról is javítani kell. „Szomorú, hogy a hallgatói képviseletek az ősszel mintha nem értették volna meg: a közösség érdekei ellen van, ha diákok ötször-hatszor indulnak neki ugyanannak a vizsgának, és a végtelenségig elnyújtják a tanulási időt.” Az államtitkár szerint az nem volt napirenden, hogy bármelyik intézményt erőszakkal összevonják egy másikkal. De előbb-utóbb mindenképp ésszerűsíteni kell a felsőoktatás szerkezetét, és a racionalizálás szükségképpen maga után vonhat intézményi összevonásokat is.
A közoktatás tervezett átalakítását ért szakszervezeti bírálatról a kereszténydemokrata politikus azt állította, hogy az érdekvédők „állításai nem felelnek meg a valóságnak”. Hoffmann azt mondta, hogy a munkaidő újfajta megállapításának tervét a „pedagógustársadalom többsége” elfogadja, az életpályamodell bevezetését mindenki egyértelműen támogatja. „Fel kell végre emelni a pedagógusokat az őket megillető társadalmi és anyagi megbecsülés szintjére, ami természetesen szigorúbb követelményekkel jár együtt. Ez a kérdés a szakszervezetek felé is: támogatják-e vagy sem a tanárok magasabb életszínvonalát biztosító pedagógus-életpályát”. Ha igen, akkor „érthetetlen, mi ellen lázadoznak” – fogalmazott az államtitkár, aki szerint az életpályamodell 2013-ban lesz bevezethető.
