A
képviselők 22 igen szavazattal, 7 tartózkodás mellett támogatták az
erről szóló előterjesztést. Hutiray Gyula városfejlesztési
főpolgármester-helyettes múlt pénteken közzétett előterjesztése szerint a
forrás biztosítása pénzeszköz átadása-átvétele formájában történik, a
lebonyolítást a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) végzi, a fejlesztés
során létrejövő vagyon pedig a BKV tulajdonába kerül. A projekt
összköltsége 40 milliárd forint, ebből 2,4 milliárd forint az önrész,
ezt biztosították a közgyűlési döntéssel.
A BKK tájékoztatása
szerint az 1-es és a 3-as villamosvonalon a műszaki állapotok az elmúlt
években annyira leromlottak, hogy beavatkozás és fejlesztés nélkül a
forgalom fenntartása a következő években veszélybe kerülne. Több
szakaszon 5-20 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben és gyakori a
sínek felpúposodása.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési
Központ vezérigazgatója újságíróknak elmondta: az 1-es villamos
kapcsán a kormány már döntött, a támogatási szerződést meg lehet kötni, a
kivitelezést el lehet kezdeni. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a projektre
Brüsszelnek még „rá kell bólintania”.
Közlése szerint óvatosan
jár el a főváros, az unió döntéséig azt a szakaszt lehet elkezdeni,
amelyet mindenképpen fel kellene újítani, mert „botrányos állapotban
van”. Mint mondta, ez az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion és Bécsi út
közötti szakasza, amelynek a felújítását 2012-ben meg szeretné kezdeni a
BKK. Hozzátette: a kiviteli terveket még a nyáron előkészíttetik, a
többi szakasz felújítását pedig 2013-ben kezdenék meg és 2014 végére
szeretnék lezárni.
A beruházás keretében mindkét vonal
akadálymentes lesz a peronok átépítésével, megemelésével, rámpák és
liftek építésével, emellett a jelzőlámpák áthangolásával és egyéb
forgalomtechnikai megoldásokkal előnyben részesítik majd a villamosokat.
Az
1-es villamos esetében az energiaellátás korszerűsítése mellett a Bécsi
úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között felújítják a
villamospályát és a teljes infrastruktúrát, valamint meghosszabbítják a
vonalat a Lágymányosi hídi végállomástól a hídon és a Budafoki úton át a
Fehérvári útig.
A 3-as villamos vonalán az energiaellátás
részleges korszerűsítésén kívül a Bihari úti egyvágányú szakaszt
kétvágányúra építik át, valamint megújul a pálya a Mexikói úton, az
Erzsébet királyné útja belső részén, a Fehér út mentén, az Éles saroknál
és a Kőrösi Csoma Sándor úton.
Mindkét vonal esetében lesznek
füvesített szakaszok is, a tervek szerint Óbudán a Vörösvári úton a
rendelőintézet és a Flórián tér között, Újbudán a Lágymányosi híd budai
lehajtójától a Fehérvári úti végállomásig, valamint Kőbányán a Liget tér
és a Szent László tér megállók között.
Az 1-es és a 3-as
villamos vonalára új, alacsonypadlós járművek is kerülhetnek a következő
években, ezek a régi Tatra (T5C5) típusú és az úgynevezett hannoveri
(TW6000) kocsikkal vegyesen közlekednek majd. A járműcsere érdekében a
BKK külön projektet indított.
A BKK tervei szerint a beruházás 2012-ben indulhat meg.
