Belföld

Ki használhatja majd a buszsávokat?

A forgalmasabb buszsávokat a jövőben sem használhatják a több utast szállító sofőrök, azt pedig még nem tudni, hogyan akarják hatékonyan ellenőrizni a hatóságok, melyik autós hajthat folyamatosan a buszok között.

A közútkezelő döntené el, melyik buszsávon működhet a „telekocsis” rendszer és hol nem – tudta meg lapunk. Bár a KRESZ módosítását célzó törvényjavaslat még készül a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, annyi tudható: a forgalmasabb buszsávokban ezután sem haladhatnának autók.

Budapest 1043 kilométeres fő- és tömegközlekedési úthálózatából egészen tavalyig mindössze 65 kilométeren volt buszsáv, 2010-ben azonban az Etele úton, a XVII. kerületi Pesti úton és a Kőbányára vezető Fehér út egy szakaszán is elkülönítettek egy sávot a buszoknak, a közel tíz kilométeres Rákoskeresztúri buszfolyosó pedig készül.

Konkrétumok nélkül

Szerettük volna megtudni az illetékesektől, hogy milyen feltételekkel és ellenőrzés mellett vehetik igénybe az autósok – utasaikkal – a kijelölt buszsávokat, ám úgy tűnik, a rendszer még nincs tökéletesen kidolgozva, az ORFK-nál azt mondták megkeresésünkre, hogy a kérdéses jogszabály részleteiről nincs érdemi információjuk, a Budapesti Közlekedési Központ pedig a rendszer tengerentúli működését bemutató, angol nyelvű Wikipédia-szócikket küldte el lapunknak.

Ebből kiderül, hogy a HOV (high-occupancy vehicle) lane-nek vagy carpool lane-nek nevezett telekocsi rendszerben az egy vagy több utassal közlekedő sofőrök hajthatnának a külön sávra. (Egyes országokban azok a magányos sofőrök is használhatják a sávot, akik hibrid autót vezetnek, feltéve, hogy a kocsi épp bio-üzemmódban van.)

A Wikipédia adatai szerint a telekocsi rendszer használói a teljes forgalomnak csupán a hét százalékát teszik ki. A rendszer bírálóinak legfőbb érve, hogy jelentős a sebességkülönbség a buszsávon haladó telekocsisok és a dugóban magányosan araszolók között.

Kamerás megfigyelés

Kérdéses még, hogy az ellenőrzést hogyan oldják meg a magyar hatóságok, ugyanis a plusz utasokat akár bábukkal, guminőkkel is helyettesítheti az élelmes autós.

A BKV két éve kötött együttműködési megállapodást a BRFK-val a buszsávok fokozott ellenőrzéséről, de ez leginkább arra korlátozódik, hogy egyre több szakaszon jelennek meg forgalomfigyelő kamerák. Arra azonban ez a rendszer sem nyújt garanciát, ha a hátsó ülésen alszik valaki, esetleg a gyerek nem látszik ki a gyerekülésből.

néhány megjegyzés

Lapunk Facebook-oldalán feltettük a kérdést, hogy olvasóink mit szólnak a telekocsis buszsávhasználathoz.

„Olvasgatom itt a pozitív amerikai példákat – de a Budaörsi út még nem Amerika (csak egy amerikai temető van ott)……két sávból egy lenne a buszsáv, nem nyolcból!”

„Számomra az a legmegdöbbentőbb, hogy a többségnek fel sem merül opcióként, hogy önként betartson egy jogszabályt. Elképesztő. A világ számos nagyvárosába aki a bevezető utakon egyedül érkezik a városba külön díjat köteles fizetni, ezzel ösztönözendő az összefogást. Velünk magyarokkal mi a probléma, hogy ez szóba sem került?”

„Ötszemélyes autóban egyedül közlekedni olyan,mint étteremben ötszemélyes tálat rendelni egy személyre. A különbség csak annyi,hogy az egyiket nem nézzük hülyének,a másikat igen”.

A jelenlegi jogszabályok szerint a buszsávban szabálytalanul autózás megvalósítja a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértését, mely szabálysértési feljelentést vonhat maga után, ami 30 ezer forintig terjedő pénzbírsággal szankcionálható. A helyszínen 3 ezer forinttól 20 ezer forintig terjedő pénzbírság szabható ki.

A cikk illusztrációi innen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik