Belföld

Tarlós: új tender lesz a metrókocsikra

Szinte biztos, hogy új tender lesz a metrókocsikra - jelentette be Tarlós István sajtótájékoztatóján. A kormány a nyáron átvállalja a BKV 77 milliárdos tartozását - értesült az fn.hu.

Szinte biztos, hogy új tendert írunk ki a metrókocsik ügyében, nagyon rosszul áll ugyanis az Alstom-ügy, azt nagy valószínűséggel elbuktuk – mondta a főpolgármester. Az új kiírással azonban sietni kell, mert az európai uniós támogatás 2015-ig érvényes. A főpolgármester jövő héten egyeztetni fog Orbán Viktor miniszterelnökkel az új tender kiírásáról.

Tarlós István azt is bejelentette, hogy vélhetően az elkövetkező napokban feljelentést tesznek a metrókocsik ügyében rágalmazás miatt. A döntést azzal indokolja a főpolgármester, hogy az ügyben döntő francia bíróság olyan információkat kapott, miszerint azt a 30 milliárd forintot, amelyet egy, a magyar félnek kedvező döntés esetén nem kell kifizetnie a Alstomnak, azt a BKV és a város tartozásaira fordítanák. Tarlós szerint ez hazugság, ezért feljelentést fognak tenni. Közölte: ha a másodfokú bíróság is az Alstom javára dönt, akkor a francia Semmítőszéknél van jogorvoslati lehetőség, amivel élni is fognak.

Vasúti szakhatósági engedély nélkül, egy nem biztonságosnak tartott metrókocsit pedig így sem, úgy sem veszünk át – jelentette ki Tarlós István.

A főpolgármester azt is közölte, hogy a kormány a nyáron ismét konszolidálja a BKV helyzetét, és átvállalja a jelenlegi 77 milliárdos tartozását. Arra kell megoldást találni, hogy a nem hatékony működés miatt évente termelt 12 milliárdos adósság problémáját megoldják, ez ugyanis nagyobb gond, mint a 77 milliárdos banki hitel megléte – tette hozzá a főpolgármester.

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyben a 4-es és a 2-es metróvonalra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15 plusz 7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. A felmondás oka az volt, hogy a magyar közlekedési hatóság elutasította a francia gyártó típusengedély-kérelmét a 2-es vonal járműveire, és ez befolyásolja a 4-es metróra szánt szerelvények sorsát is. A hatóság indoklása szerint nem látta bizonyítottnak, hogy a szerelvények fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket.

A szerződés felbontásával egyidejűleg a BKV le szerette volna hívni a szerződésben foglalt 30 milliárd forintos bankgaranciát, de ennek jogosságát az Alstom vitatta. A francia cég szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Másodfokon május 4-én kezdődött per a metrókocsik ügyében a versailles-i bíróságon. Korábban a szintén francia nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta a BKV-nak, hogy hozzáférjen a bankgaranciához, ezt azonban a magyar közlekedési társaság megfellebbezte, ezért került másodfokra a per.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik