Önálló ülésen foglalkozik a parlament oktatási bizottsága a sajátos nevelési igényű gyerekek ellátásával, a korai fejlesztéssel – mondta a testület fideszes elnöke a Mindenkinek becsengettek! című oktatási esélyegyenlőségi program fővárosi rendezvényén.
Pokorni Zoltán támogatja a programot, amely enyhén és közepesen súlyos fogyatékossággal élő gyermekeket többségi oktatási intézményekbe vinne be, hogy ott együtt szocializálódjanak és tanuljanak más óvodásokkal és iskolásokkal.
Mint mondta: a bizottság ülését még a közoktatási törvénytervezet vitájának megkezdése előtt megtartják. Szerinte szükség lenne arra, hogy a pedagógusképzésben megjelenjenek a gyógypedagógiai ismeretek, és a korai fejlesztésre elegendő szakembert képezzenek.
A tanárképzés átalakítása ezekre várhatóan lehetőséget is ad – közölte a bizottság elnöke. Szerinte nem megnyugtató a családsegítő hálózat jogi helyzete, amely ráadásul vidéken foghíjas, és a fővárosban sem épült ki teljesen.
A bizottság elnöke úgy látja: a kormányhoz kellene rendelni az integrált oktatás kialakításának feladatát, mivel az önkormányzatok pénzhiány miatt nagyon kevés helyen tudták alkalmassá tenni erre az óvodákat és az iskolákat.
Pokorni Zoltán szerint az integrált oktatásra való törekvés nemcsak a sérült gyerekek érdeke, hanem többi gyerek személyiségfejlődése szempontjából is nagyon lényeges, mert így ők megtanulják, hogy vannak náluk gyengébbek, akik segítségre szorulnak.
Czeizel Barbara, a Mindenkinek becsengettek! programban részt vevő Korai Fejlesztő Központot Támogató Alapítvány intézményvezetője hangsúlyozta: az a fő gond, hogy a jelenlegi rendszer fel sem ismeri az eltérő fejlődésű gyermekeket, pedig őket már egyéves kor alatt is ki lehet szűrni.
Mint mondta, 2009-ben 2370 gyermek kapott korai fejlesztést, ám ez a szám töredéke annak, ahánynak szüksége lenne korai fejlesztésre, hiszen ugyanabban az évben az első osztályos gyerekek között majdnem ötezren voltak a sajátos nevelési igényűek.
Évente átlagosan hatezer csecsemő születik koraszülöttként vagy sérüléssel. Aki időben nem kap korai fejlesztést, esélye sincs később beilleszkedni egy integrált iskolába. A sérült gyermekek integrációja a bölcsődékben a legsikeresebb, mert hároméves korig nem tud kialakulni az előítélet.
Kókayné Lányi Marietta, a Gyermekek Háza integrált intézmény pedagógiai vezetője arról beszélt, hogy náluk egy osztályban 23-24 ép gyermek és 2-3 sajátos nevelési igényű gyermek tanul együtt, van az utóbbiak között Down-kóros, autista, hallás- és mozgássérült is.