A tervek szerint májusban a parlament elé kerülhet a közoktatási törvény és a pedagógus-életpályamodellről szóló törvény – mondta az oktatási államtitkár. Hoffmann Rózsa a Fókuszban a közoktatás című, a XI. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításhoz kapcsolódó szakmai fórumon közölte: a kormány tavaszi hivatalos törvényalkotási programjában nem szerepel ez a két törvény, de ez csak arra vezethető vissza, hogy az európai uniós soros elnökség nagyon leterheli a kabinetet, így a testület úgy döntött, tervébe csak azokat a jogszabályokat veszi fel, amelyeket mindenképpen meg akar alkotni.
Mint az államtitkár elmondta, több ezer oldalnyi vélemény érkezett hozzájuk, most a háttérmunkánál tartanak, ehhez „kell egy kis csend és nyugalom”. Meglátása szerint az eredetileg közzétett közoktatási törvény koncepciója a vita során sokat csiszolódott. Az oktatási államtitkárság csapata szisztematikusan dolgozik, és továbbra is nyitottak minden észrevételre – hangsúlyozta.
Szándékaik között említette, hogy szabályozzák a közoktatás tartalmát, mert jelenleg nincs ilyen rendelkezés, ugyanakkor az ezt meghatározó alaptantervvel építeni kell az iskolák önállóságára. A Nemzeti Alaptanterv kötelezően ír majd elő bizonyos tartalmi elemeket, de emellett lesznek szabad órakeretek is, ennek megfelelően például a Harry Pottert is lehet majd tanítani az iskolákban – mutatott rá.
A tanárok bérezésének el kell érnie, majd meg kell haladnia az átlagos értelmiségi fizetést. Ezzel együtt meg kell hagyni őket a közalkalmazotti jogviszonyban, de létre kell hozni egy külön pedagógus-bértáblát. A magasabb fizetés ahhoz kell, hogy ne hagyják el a pályát a tehetséges tanárok, illetve ahhoz, hogy ne kelljen megélhetésükhöz másodállást vállalniuk – hangsúlyozta.
Meglátása szerint a 6 és 8 osztályos gimnáziumoknak az összes középiskola 3-4 százalékát kell csak kitenniük, mert ezeknek az igazán tehetséges gyermekekkel kell foglalkozniuk. Nem adminisztratív eszközökkel akarják korlátozni a 6 és 8 osztályos gimnáziumok számát, de minőségi kritériumokat fogalmaznak meg velük szemben.
Szólt arról is, hogy a kötelező közösségi munkát a későbbiekben az érettségi feltételévé teszik. Előadásában fontosnak tartotta „a munka becsületére, a kötelességtudatra és az igazmondásra” való nevelést, ezért olyan iskolarendszert szeretnének létrehozni, amelyben ezek az értékek előtérbe kerülnek.
Hoffmann Rózsa az MTI kérdésére az előadás után elmondta: „a legtöbb kérdésben teljes egyetértésre jutottak” Pokorni Zoltánnal, a parlament oktatási bizottságának fideszes elnökével a törvények tervezete kapcsán. Mint közölte, valójában számítottak az éles szakmai vitákra a koncepciók közzététele után, azonban mindent egybevetve kisebb korrekciókkal ugyan, de „csaknem százszázalékos igenlést” kaptak a szakmától.
Közlése szerint ha minden az eredeti tervek szerint megy a törvényhozás során, az érettségit érintő változások akkor is csak 2014-től lépnek majd életbe. A 6 és 8 osztályos gimnáziumok számára támasztott kritériumok érvényre juttatásának is lesz egy 3 éves türelmi időszaka, s a főiskolai karokkal szemben támasztott követelményekben is lesz türelmi időszak – fűzte hozzá.
