Belföld

Hoffmann Rózsa: Vészhelyzet van!

A tervek szerint a következő tanévben kidolgozzák és elindulhat a pedagógus életpályamodell - mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár. Várhatóan csökken majd a tananyag mennyisége is.

Az államtitkár kiemelte: az a cél, hogy kiszámíthatóvá és biztonságosabbá tegyék a pedagógusok életkörülményeit, munkalehetőségeit. Garantálni kell, hogy a pedagógusok bére minél előbb elérje, illetve meg is haladja az értelmiségi átlagbért – fűzte hozzá.

Mindez ki fog egészülni a pályára való alkalmasság vizsgálatával, illetve a pedagógus-továbbképzési rendszer erősítésével. Emellett a tervek között szerepel egy külső, objektív értékelőrendszer elindítása is – jelezte a kereszténydemokrata politikus. Európában egyedülálló módon ugyanis Magyarországon úgy működik az oktatás, hogy intézményesen a pedagógusok munkáját szakmai alapon senki nem ellenőrzi – jegyezte meg.

Csökkentené a tananyagot

Hoffmann Rózsa kitért arra, hogy a nevelőmunka erősítése érdekében támogatják az osztályfőnöki munkát, és megteremtik a lehetőséget arra, hogy a klasszikus nevelési színtereket visszahozzák és erősítsék az iskolákban. Példaként a délutáni foglalkozásokat, a szakköröket, a szünidei táborokat, a kirándulásokat említette.

Beszélt arról is, hogy csökkenteni szeretnék a tananyag mennyiségét. “A nemzeti alaptantervben ismét lesz tartalom”, annyi, ami lehetővé teszi, hogy az ismeretszerzés és kompetenciafejlesztése párhuzamosan megvalósítható legyen – fejtette ki az államtitkár. Ez azonban csak úgy oldható meg – folytatta -, ha a tartalmat csökkentik, a kompetenciafejlesztéshez ugyanis időre, gyakorlásra van szükség. Szakítani kell néhány olyan ismeretanyag oktatásával, amelyet évtizedek óta megszoktak az iskolák – közölte.

Veszélyben vannak a reál tantárgyak

Ezzel párhuzamosan differenciálnák az iskolák profilját. A humán-, illetve a reálprofilt erősíteni kívánják, s lehetővé teszik ismét tagozatok működését, ami bizonyos specializációt jelent. Ezt különösen a természettudományos oktatás színvonalának erősítése miatt fontos – hangsúlyozta, hozzátéve: itt vészhelyzet van.

Emellett egy-egy iskolatípusra kötelezően választhatóan két-három kerettantervet dolgoznak ki.

Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott: vissza szeretnének nyúlni azokhoz a hagyományokhoz, amelyek eredményeként a magyar oktatás erős volt. Attól senkinek nem kell tartania, hogy megint valamilyen gyökeres változás kezdődik, amikor esetleg a politikusok voluntarista módon rá akarnak kényszeríteni valamilyen ideológiát az oktatásügy szereplőire.

Az oktatási rendszer csak úgy változtatható, ha az oktatásügy legfontosabb aktív szereplői, a pedagógusok támogatják – mondta az oktatási államtitkár.

PDSZ: Igen az életpályamodellre

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete támogatja a pedagógus életpályamodell kialakítását, ennek azonban a szakmai egyetértés a feltétele – mondta Kerpen Gábor elnök. Az érdekvédő Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár csütörtöki sajtótájékoztatójára reagálva rámutatott: a nemzeti alaptanterv módosításakor lehet majd eldönteni, komoly szakmai viták után, hogy a tananyag csökkentésére, a tudástartalom növelésére, illetve a tananyag átstrukturálására van-e szükség.

A PDSZ álláspontja, hogy a jelenlegi egyensúlytalan állapot, amely a kompetenciákat helyezi előtérbe a
tudásanyag rovására, mindenképpen megváltoztatandó. “Jó, ha az ember több nyelven tud beszélni, de az rossz, ha ezeken a nyelveken nem tud mit mondani” – fogalmazott. Hozzátette: Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete támogatja a pedagógus életpályamodell kialakítását, ennek azonban szakmai egyetértés a feltétele.

Azt szeretnék, ha az ellenőrzés és értékelés a szakmai és bérelőmenetellel párhuzamosan jelenne meg.

A humán illetve reáltagozatok felélesztése támogatható, de az megfontolandó, hogy egy egész iskolát nevezzenek reál vagy humán iskolának. Kiemelte: személyes véleménye az, hogy erre a magyar iskolahálózat jelen pillanatban nem alkalmas.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik