Belföld

Erősödő szegregáció az iskolákban

Egy kutatás szerint a megyeszékhelyeken működő iskolák jelentenek kivételt az elkülönítés alól.

Erősödött a szegregáció az elmúlt években a magyarországi iskolákban – így összegezte a 2004-es roma integrációs vizsgálat utókövetésének eredményét a kutatás egyik vezetője. Zolnay János szociológus elmondta, hogy 350 iskolát vizsgáltak.

A megyeszékhelyek kivételével azt tapasztalták, hogy valamennyi településtípuson belül a roma, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek szegregációja növekedett. Az összes roma diák nagyjából 30-40 százaléka cigány többségű csoportban tanul. Zolnay szerint viszont az a gyakorlat, amikor egy adott iskolán belül A és B osztályokat hoznak létre, határozottan csökkenőben van. Az iskolákon belüli gyógypedagógiai tagozatok száma pedig a felére csökkent.

Mohácsi Erzsébet, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány vezetője szerint az integráció a társadalmi akarat hiánya miatt bukott meg. A parlament oktatási bizottságának LMP-s alelnöke, Osztojkán Ágnes országos felmérést szorgalmaz a témában.

A kutatás becslése szerint 2004 óta legalább 30 százalékkal megnőtt a cigány többségű iskolák száma. Háromszáz olyan iskola van, ahol a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek többségben vannak. Az elvándorlás miatt pedig további tíz százalékkal emelkedett a cigány tanulók létszáma ott, ahol már 2004-ben is többségben voltak a halmozottan hátrányos helyzetű diákok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik