Belföld

Pluszmilliárdokat visznek el az új metrókocsik?

Májusban befejeződhet az új metrókocsik tesztje, pedig ennek a határideje már rég lejárt. A késés miatt többmilliárdos kötbérvita folyik a BKV és a gyártó között - írta a Népszabadság.

Bár a BKV azzal fenyegette a francia Alstrom gyártót, hogy többmillió eurós kötbérrel sújtja a késve érkező metrókocsik miatt, nem váltotta be fenyegetését. Ráadásul azt a 14 millió eurós összeget sem használta fel, amit lehívhatott volna az április végi határidő után.

A Népszabadság szerint ennek az is az oka, hogy a BKV bízik benne: a kocsikat gyártó francia tartani tudja magát a vállalásához, és megszerzi a kocsikra június végére a végleges típusengedélyt.

Ezt megelőzi egy másfél ezer kilométeres ellenőrző próbafutás, amit a hatóság 2009 novemberében rendelt el. Ez fejeződik be májusban. A teszt eredményeit tartalmazó dokumentációt ezután nyújtják be, és az első szerelvény akkor állhat forgalomba, ha kiadja a hatóság a típusengedélyt.

Az engedély kiadása azért is érdekes a lap szerint, mert a gyártó attól kezdve nyújthatja be többletköveteléseiről a számlát. A gyártó és a BKV kölcsönösen kötbért követel a másiktól, ennek végösszege alapján a metrókocsi-vásárlás akár hatmilliárd forinttal is többe kerülhet az eredetileg tervezettnél.

A 2-es és 4-es metróvonalra rendelt 37 új budapesti metrószerelvény közül az Alstrom eddig három Metropolis szerelvényt szállított le, további 18 pedig szállításra készen áll a cég katowicei gyárában.

A 2006-os, nagyjából 65 milliárd forint értékű beszerzésről szóló szerződés alapján az utolsó kocsinak is meg kellett volna érkeznie tavaly nyár közepéig – írta a lap.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik