Belföld

Utólag számolna el a Fidesz és az MSZP

Ismét kampány, ismét körkérdéseket intéztünk a pártokhoz, hogyan alakulnak eddig a kiadásaik. A Fidesz és az MSZP mellébeszélt, a Jobbik nem is válaszolt.

Bár kérdéseinket minden olyan pártnak elküldtük, melyekről a közvélemény-kutatók azt állították, hogy a 2010-es választásokon lehet esélyük a Parlamentbe jutásra, érdemi választ mindössze az LMP-től és az MDFSZDSZ alakulattól kaptunk.

Míg a Lehet Más a Politika március végéig 9,3 millió forintot költött, addig az MDF ennek az összegnek a tízszeresét, 90 millió forintot fordított önreklámra. Dávid Ibolyáék – saját bevallásuk szerint – közel 10 millió forintot kaptak a megyei szervezetektől, míg az LMP-központba csak minimális összeg folyik be a választókerületekből.

Fórumok és Bokros Lajos

Az LMP-sek számításai szerint 80 millióba kerülhet a kampány, amibe bele kell férnie a lakossági fórumoknak – igaz, ezeket 10-20 ezer forintból kivitelezik – és a kampányzárónak, ami fél-egymilliós költséget jelent Schiffer Andráséknak, akik jórészt magánfelajánlásokból tudják finanszírozni a korteskedést.

Az MDF Bokros Lajosban hisz, ezért a miniszterelnök-jelölt járja az országot és áll ki a helyi jelöltek mellett. Kérdésünkre, hogy lesz-e nagyobb szabású rendezvényük, az MDF-nél azt válaszolták, hogy „az MDF tisztakezű párt, támadta az elmúlt évek korrupcióit, törvénytelenségeit. Így sok pénze nincs is nagy kampányrendezvényre”.

Mindkét válaszadó párt egyébként figyelemmel próbálja követni, hogy jelöltjeik mennyit költöttek, az LMP központi kampányszámlával, az MDF pedig „személyenként követné” jelöltjei kiadásait.

Betartanak

A szocialisták és a Fidesz mindössze pár sorban válaszolt, hogy természetesen ők betartják a szabályokat, és majd a választások után elszámolnak a kampányköltésekkel. A Fidesztől még hozzátették, hogy ők az olcsó és rövid kampány hívei. A Jobbik – egyelőre – még ennyit sem mondott.

képmutatás

A pártok pénzügyeinek átláthatóvá tétele, a kampányfinanszírozás részleteinek megismerése és széles körben történő bemutatása a célja a Borsnak, a Figyelőnek, a FigyelőNetnek, a Hírszerzőnek, a Kreatívnak, az m1-nek, az Origónak, a Pannon Lapok Társaságának. Az együttműködést a Freedom House és a Transparency International kezdeményezte, az eddigi írásokat a kepmutatas.hu-n olvashatják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik