Belföld

A jó tanár-diák viszony nem kerül pénzbe

Amikor a diákok rosszul teljesítenek az iskolában, a tantestület gyakran az osztályok méretét, a tananyagot és az iskola anyagi helyzetét vizsgálja. A Missouri Egyetem kutatói szerint a kapcsolatépítés ennél sokkal hatásosabb és költséghatékonyabb módja annak, hogyan fokozzák a nebulók teljesítményét.

Kutatásaik alapján arra következtetnek, hogy a tanáraikkal és iskolájukkal is pozitív viszonyt ápoló tanulóknak jobbak a jegyeik, és a központi teszteredményeik is magasabbak.

„A jelenlegi elszámoltatáson alapuló rendszerben a tanár-diák viszony erősítése lehet a teljesítménynövelés alapja” – mondta Christi Bergin, az MU College Of Education egyetemi docense. „A biztonságos tanár-diák kapcsolat szélesebb látókörhöz, magasabb tesztpontszámokhoz és nagyobb továbbtanulási motivációhoz vezet. Azok a gyerekek, akik konfliktushelyzetbe kerülnek tanáraikkal, kevésbé szeretik az iskolát, és az osztályon belül sem önállóak, együttműködők” – tette hozzá.

A szerzők több különböző kutatási eredményt is megvizsgáltak a ragaszkodásalapú kapcsolatokról szülőkkel, tanárokkal és iskolával. Kiderítették, hogy a diákok ragaszkodása kétféleképpen befolyásolja az iskolai teljesítményt: közvetve a szüleikhez való viszonyuk által, mely a gyerekek iskolai viselkedését befolyásolja, közvetlenül pedig a tanárokhoz és iskolához való viszonyuk által. Az egészséges viszonyrendszerekkel rendelkező gyerekek képesek arra, hogy kontrollálják érzelmeiket, talpraesettebbek és fogékonyabbak a kihívásokkal teli feladatok elsajátítására is.

„A hatékonyság érdekében a tanároknak kapcsolatot kell teremteniük a gyerekekkel, és szeretettel, tisztelettel, bizalommal bánni velük” – állítja David Bergin, az oktatási pszichológia egyetemi docense, a tanulmány társszerzője. „Emellett fontos, hogy az iskolák éreztessék a gyerekekkel, hogy biztonságban vannak, értékelik őket, így felszabadultabban állnak majd a szellemi és szociális kihívásokra adott új válaszok megtalálása elé.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik