2008-ban 1246 hátrányos helyzetű hallgató került be az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) Katapult Mentorprogramjába, a 2007-es adat háromszorosa – áll az Országos Felsőoktatási Információs Központ (OFIK) statisztikájában. A program sikeres volt, ám 2009 januárjától a működtető HÖOK a Hallgatókért Alapítványnak nincs érvényes szerződése az OKM-mel, így a mentorprogram működtetésére nem jogosult.
„Február 8-án a HÖOK a Hallgatókért Alapítvány arról értesítette az oktatási tárcát, hogy a Katapult Mentorprogram továbbvitelét egyoldalúan felmondják. A program felmondásáról szóló bejelentésüket az Oktatási és Kulturális Minisztérium tudomásul vette, és bízik abban, hogy az Alapítvány közreműködő lesz a programátadás-átvételben a mentorok zökkenőmentes kifizetése érdekében. A tárca fontosnak tartja a mentorálás intézményét, ezért annak folytatásáról gondoskodni fog” – tájékoztatta a FigyelőNetet Kozma Ágnes, az OKM sajtóreferense.
A feltételek teljesíthetetlenek voltak?
„Téves az a tájékoztatása az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak, miszerint a Katapult Mentorprogramot működtető HÖOK a Hallgatókért Alapítvány mondta fel egyoldalúan a program továbbvitelét. Az OKM által kialakított jelenlegi helyzetben a további működéssel többszörösen jogsértő magatartásra kényszerülne az alapítvány” – közölték az Edupress hírügynökséggel a program szervezői.
A katapult program
A Katapult Mentorprogramot az Oktatási és Kulturális Mi- nisztérium hozta létre 2005- ben azért, hogy segítse a hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű fiatalokat a felső- fokú tanulmányaik elvégzé- sében. A programba beke- rült elsős hallgatókat a be- illeszkedésben a velük azo- nos intézményben, azonos szakon tanuló felsőbb éves társuk segítette két féléven keresztül, a mentori felada- tokat ellátva. A program működtetésére akkor a HÖOK a Hallgatókért Alapít- vány kapott megbízást.
Szerintük nem azért nem született megállapodás az OKM és a Katapult Mentorprogramot működtető alapítvány között, mert felmondták a Katapult Mentorprogram továbbvitelét. „Az OKM esélyegyenlőségi főigazgatója, Borovszky Tímea február 5-én olyan szakmai koncepció kidolgozására szólította fel az alapítványt, amely csak több száz hátrányos helyzetű hallgató azonnali kizárásával valósítható meg. A hallgatók kizárása sem szakmai, sem emberi, sem jogszabályi szempontból nem indokolható. A HÖOK a Hallgatókért Alapítvány február 8-án kelt levelében erről tájékoztatta Borovszky Tímeát” – mondják.
Az alapítvány szerint komoly probléma, hogy nincsen jogszabályban rendezve a Katapult Mentorprogram szakmai koncepciója.
„A HÖOK a Hallgatókért Alapítvány tehát nem a mentorprogram működtetését tagadta meg, hanem csupán a jogszabályoknak megfelelően kíván eljárni. Amennyiben a program jogszabályi és financiális feltételei is megfelelőek, az alapítvány a korábban megszokott színvonalon örömmel folytatja tevékenységét” – szögezték le a közleményben.
Saját mentorrendszert hoznak létre
Vannak olyan felsőoktatási intézmények, amelyek nyugati mintára, saját maguk által kidolgozott belső mentorrendszerekkel segítik az újdonsült hallgatók érkezését. A főiskola vagy egyetem intézményi keretből különböző plusztámogatást, ösztöndíjkiegészítést ad azoknak a felsőbb éves hallgatóknak, akik patronáló szerepet vállalnak és segítik a gólyák tájékozódását és beilleszkedését.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem 2006-ban, hallgatói kezdeményezésre indította el mentorprogramját és dolgozta ki a képzést. Ennek az a lényege, hogy egy mentortáborban készítik fel a felsőbb éves hallgatókat. Itt megtanulják, hogy hogyan segítsék a gólyákat a tanulmányi és szociális ügyekben, az ösztöndíj-lehetőségek ismertetésével és az intézmény életével kapcsolatos információkkal.
A Dunaújvárosi Főiskolán hasonló programot indítottak a 2008-2009-es tanévben. A diákok motiválásában a HÖK és a főiskola is részt vesz: az ösztöndíj mellett például a legjobban teljesítő tíz gólyamentor egy ibizai utazást kap. A DF egyébként 2008 szeptemberében, szintén intézményi támogatással elindította tanulást segítő Tutori Programját is, melynek lényege, hogy a jól felkészült hallgatók (tutorok) kiscsoportos foglalkozásokon, 5-15 fő korrepetálását végzik a nehézségeket jelentő tantárgyakból. Az első félév tapasztalatai alapján Paulik Anna, a főiskola HÖK alelnöke sikeresnek minősítette a programot, hiszen a hallgatók mintegy 20 százalékának segítettek a sikeres vizsgák letételében.