Belföld

Kedden is káosz várható a pályaudvarokon

Káosz alakult ki a vasúti közlekedésben a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) vasárnap óta tartó sztrájkja miatt. Kedd hajnalban a Déli és a Keleti pályaudvar nem fogad és nem indít vonatokat.

A Nyugati pályaudvar működik, de a jegyvizsgálók sztrájkja miatt a váci, a veresegyházi és az esztergomi vonatok nem tudnak elindulni hétfőn késő este és kedd hajnalban. Akadozhat a közlekedés Szolnok térségében a kalauzok munkabeszüntetése miatt. Szolnok-Debrecen között távolsági vonatok közlekednek, Békéscsaba felé is. Hatvan-Gödöllő között szünetel a vasúti közlekedés. Miskolc térségében is akadozik a vasút, mert Miskolcon sztrájkolnak. Eger-Füzesabony között nem járnak a vonatok. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke hétfő este.

Debrecen, Nyíregyháza állomáson valamennyi jegyvizsgáló és kocsivizsgáló sztrájkol, Püspökladány és Biharkeresztes között sincs vonat. Szeged, Pécs, Kaposvár, Szombathely nem fogad és nem indít vonatokat. A Székesfehérvár-Veszprém vonalon egy-egy járat közlekedik. Győr és Kelenföld, Székesfehérvár és Kelenföld, valamint Pusztaszabolcs és Kelenföld között járnak a szerelvények. A Budapest-Újszász-szolnoki és a Budapest-ceglédi vonalon általában óránként mennek a vonatok.

A hétfői sztrájkról a sajtófőnök közölte, 00:00 és 18:00 óra között a kijelölt 2083 vonatból 1546 közlekedett, 537 vonat maradt el, a menetrend nem volt tartható, elsősorban a személyvonatok szállították az utasokat. Az InterCity és a távolsági gyorsvonatok nem közlekedtek, bár a Budapest-Pécs vasútvonalon néhány IC-járatot el tudtak indítani.

Hétfőn éjjel a MÁV összesítése szerint 746 vezényelt vasutasnak kellene dolgoznia, közülük 289-en sztrájkolnak, tehát 457-en veszik fel a munkát.

A Déli pályaudvaron egész nap szünetelt a vasúti közlekedés, de a Nyugati és a Keleti pályaudvar működött. Előrelépés volt, hogy Vác felé például óránként indultak vonatok, az esztergomi vonatok 3-4 óránként közlekedtek. Veresegyház térségében viszont sztrájkoltak, ott nem járt vonat. Székesfehérvár, Pusztaszabolcs és Szolnok állomáson nem sztrájkoltak, fogadták a vonatokat. A nemzetközi vonatok most nem közlekednek.

Főként a kocsi- és jegyvizsgálók, valamint a pénztárosok sztrájkoltak, a forgalomirányítók közül csak néhányan csatlakoztak a sztrájkhoz. A mozdonyvezetők egyáltalán nem sztrájkolnak, csakúgy, mint a műszaki (gépészeti) karbantartók.

Kavalecz Imre közlése szerint a vasút vezetése továbbra is bízik abban, hogy a vasutasok túlnyomó többsége belátja: most a jövő, a stabil munkahelyek megőrzése a tét, és nem csatlakozik a munkabeszüntetéshez.

Buszra váltanak az emberek (Galéria)

Buszra váltanak az emberek (Galéria)

A teherforgalom megy

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkja általánosságban nem érinti a MÁV Cargo forgalmát, a szakszervezet vállalta, hogy továbbítja az áruszállító vonatokat – közölte a MÁV Cargo illetékes munkatársa.

Hozzátette: előfordul ugyanakkor, hogy néhány sztrájkoló egyénileg úgy dönt, blokkolja a tehervonatok indítását, fogadását, ez összességében eddig a MÁV Cargo forgalmának 10 százalékát érintette. Hétfőn reggel a hálózaton lévő 219 darab tehervonatból 6 állt a sztrájkolók egyéni döntése miatt a magyar vasúthálózaton, ez a műszakváltás után változhat.

Pénzért sztrájkolnak

A szakszervezet azt követően döntött, a már többször felfüggesztett gördülő munkabeszüntetés folytatásáról, hogy továbbra sem született egyezség a munkaadóval folytatott tárgyalásokon.

A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből. Ezen túl a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kérnek a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára.

A MÁV álláspontja nem változott, nincs jogi alapja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete követeléseinek, ezek irreálisak – mondta Heinczinger István. A vezérigazgató közölte, hogy a MÁV Cargót a privatizációs törvény szabályai alapján értékesítették, amely szerint csak a privatizált társaság munkavállalói részesülhetnek részvényjuttatásban. Amíg ő vezeti a MÁV-ot, a vasúttársaság álláspontja nem fog megváltozni – mondta a menedzser.

A MÁV-csoport 36 991 munkavállalójából 9400 tagja a VDSZSZ-nek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik