Belföld

A válság hatni fog a karácsonyi vásárlásra

A GfK Hungária a karácsonykor szokásos vásárlási és fogyasztási kedv lanyhulását jelzi előre. A tavalyi karácsonyi költés a megszorítások miatt maradt el a tavalyelőttitől, az ideire a közelgő válság tudata hathat csökkentőleg.

A tavalyi év karácsonyi szezonjában, azaz decemberben a háztartások havi átlagos költésüknél mintegy ötödével nagyobb összeget hagytak az üzletek kasszáiban. Tekintve, hogy három évvel ezelőtt ez az arány még 24 százalék, 2006-ban pedig 25 százalék körül alakult, e tekintetben beszélhetünk a megszorító intézkedések hatásáról – vélik a Gfk Hungária kutatói.

A karácsonyi szezon kiemelkedő a különböző elektronikai termékek kereskedelme terén is. A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint a 2007. évi karácsonyi szezon (november-december) szórakoztató elektronika, fotó és háztartási gépek forgalmát tekintve nem érte el a 2006-os forgalmat. Sok termék esetében ebben az időszakban realizálódik az éves forgalom 20-30 százaléka, így az előző hónapokhoz képest megsokszorozódik a forgalom.

Alapul véve a tavalyi enyhe visszaesést, illetve az idei pénzügyi válságot az idei karácsonyi szezon értékben nem fogja meghaladni a tavalyit – vélte Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country menedzsere. Sőt, lehetséges, hogy a 2007-es november-decemberi forgalmi számait sem érik el a kereskedők.

Bizonyára idén is lesznek kiugrások, ugyanúgy, mint a tavalyi évben (LDC TV, Plasma TV, autónavigáció, konyhagép, játékkonzol, hajformázó, borotva kategóriában), de valószínűsíthető, hogy adott kategórián belül az olcsóbb termékeket fogják előnyben részesíteni – tette hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik