Belföld

Biztonság és innováció [X]

Bőven lát még növekedési lehetőséget az e-kereskedelem piacán Kadlecovits Ákos, a CIB Bank elektronikus üzleti szolgáltatások területének vezetője. A hitelintézet – hangsúlyozza – több csatornán igyekszik felkelteni az érdeklődést az internetes fizetés iránt a kereskedők és a vásárlók számára is, és innovatív szolgáltatásokkal kiegészíteni ezt.

Mekkora növekedési potenciál rejtőzik az internetes kereskedelemben, és azon belül is az online bankkártyás fizetésben?

Kadlecovits Ákos

Kadlecovits Ákos

Hazánkban ma 40 százalék fölötti az internet-penetráció, és megfigyelhető, hogy az internet felhasználók több mint 90%-a vásárlás előtti információgyűjtésre is használja a világhálót.

Piaci felmérések szerint a gyakori internetezők 65 százaléka már vásárolt neten – tavalyhoz képest 20%-kal többen –, ám csupán körülbelül negyedük fizetett kártyájával.

Mindez arra utal, hogy bár az elmúlt időszakban fejlődés érzékelhető a piacon, még mindig bőven mutatkozik növekedési potenciál.

Igaz ez a másik oldalra is: tavaly nagyjából 2200 internetes kereskedő működött a hazai piacon, és ezek közül több mint 900 biztosította az online fizetés lehetőségét. A várakozások szerint az online kártyás fizetést biztosító webáruházak száma 50%-ra növekedhet az idén. Ebből a dinamikából az is következik, hogy a megnyíló webáruházak szinte mindegyike, a már meglévők pedig folyamatosan vezetik be az online kártyás fizetés lehetőségét.

Hogyan zajlik az online bankkártyás fizetés?

Az online fizetésnél egy virtuális POS terminál helyettesíti az üzletekben használatos fizikai kártyaleolvasó terminált. A virtuális POS – biztonsági protokoll alkalmazásával – kapcsolatot teremt a vásárló és a kereskedő, illetve a kereskedő és az elfogadó bank között. Ezt a szolgáltatást a CIB Bankkal azóta egyesült Inter-Európa Bank vezette be elsőként a hazai piacon 1999-ben, így egyedülálló tapasztalatokra tett szert. Ezt a tapasztalatot a 2008 január elsejei egyesülés óta kiválóan tudja kamatoztatni az elektronikus szolgáltatásokban élen járó – rangos díjakkal is elismert – CIB Bank.

Miért jó a kereskedőnek, ha lehetővé teszi az online fizetést, és mit nyer a vásárló?

A hazai piacon még többségben vannak azok, akik az utánvételes fizetést alkalmazzák, holott ennek megvannak a nyilvánvaló hátrányai. Egyrészt folyamatos kintlévőség-kezelést igényel a szolgáltató részéről, ráadásul számolni kell a nemfizetés kockázatával is. A kártyával történő fizetés ezzel szemben biztonságos megoldást jelent, hiszen a sikeres tranzakció visszaigazolása garanciát jelent a kereskedőnek az ellenérték számláján történő jóváírására, ami kétségtelenül tervezhetőbbé teszi a kereskedő pénzügyeit. Végül, de nem utolsó sorban presztízst is jelent a kereskedőnek, hiszen a szolgáltatást csak banki közreműködéssel lehet nyújtani, ami bizalmat feltételez. Külföldi piacra lépő kereskedőink számára nagy előnyt jelent az is, hogy banki fizetőoldalunkat már kilenc nyelven is elérhetik.

Ami pedig a vásárlói oldalt illeti: az online tranzakció gyors, kényelmes, és ami legalább ilyen fontos, biztonságos is. Nem mellékes továbbá, hogy az online fizetés jól nyomon követhető tranzakció, így ha netán a vásárlónak gondja akad a megrendelt termékkel, a reklamáció is eredményesebben intézhető. Kényelmi és időbeli szempontból sok esetben célszerűbb is kártyás fizetést alkalmazni, például a koncert-, vagy színházjegyek vásárlásánál, hiszen ilyenkor a jegy foglalása is azonnal megtörténik.

Melyek azok a cikkek, amelyeket legszívesebben szereznek be online fizetéssel a vásárlók?

Az online kártyás fizetés elterjedésében kulcsszerepet játszottak a fapados légitársaságok, hiszen náluk az olcsó ár feltétele az elektronikus fizetés. Továbbra is az utazási- és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások számlájának online kiegyenlítése a legnépszerűbb, de színház és koncertjegyek, biztosítások, könyv, zene, ajándékok is gyakoriak.

Mi garantálja a tranzakció biztonságát?

A kártyával történő fizetés biztonságát kártyakibocsátói és -elfogadói oldalról is vizsgálhatjuk. Az előbbihez kapcsolódó szolgáltatás például a bank által a bankkártya tranzakciókról küldött SMS a kártyabirtokos megadott mobilszámára, amely üzenetben a bank azonnal tájékoztat a vásárlás összegéről és a tranzakciós adatokról. Egyre népszerűbbek a kizárólag internetes fizetésre használható kártyák is, amely bankunknál CIB Internetkártya néven elérhető szolgáltatás. A biztonságos fizetés egyedi eleme a kártyához kapcsolt alszámla, amelyre csak annyi összeget célszerű átvezetni, amennyi az éppen aktuális vásárlás összege.

Kártyaelfogadói oldalon az adatok különválasztása garantálja a biztonságot: lényege, hogy a fizetés a kereskedő honlapjától elkülönülő, SSL titkosítással ellátott banki fizetőoldalon történik. Így a kereskedő csupán a kártyás tranzakció eredményéről értesül, a vásárló kártyaadatai csak a bank rendszerébe kerülnek.

A CIB Bank milyen módon igyekszik hozzájárulni az internetes kereskedelem élénkítéséhez, és milyen innovatív szolgáltatásokat kínál?

Bankunk kezdeményezésére, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége és a Kirowski Zrt. alapításával 2005-ben létrejött az „Év Internetes Kereskedője Díj”, amelynek célja, hogy megjutalmazza, és egyben ösztönözze a piacon működő és később belépni szándékozó kereskedőket. Fontos, hogy a díj egy piac felett álló szakmai kezdeményezés, így bárki részt vehet a versenyen, aki a szabályzatban foglalt szempontoknak megfelel.

Az e-kereskedelem élénkítésére a CIB Bank egy másik lojalitás programot is indított: ennek keretében az internetbanki szolgáltatásunkat használó több mint 250 ezer ügyfelünk az internetbanki „Klub” menüpont alatt egy virtuális kirakathoz jut. Itt a programban részt vevő kereskedők ügyfeleink részére kedvezményesen kínált termékei, szolgáltatásai találhatók. A platform komoly lehetőségeket jelent a programban részt vevő kereskedőknek vásárlói potenciál megszerzésére, internetbanki ügyfeleinknek pedig gyors és kényelmes internetes vásárlási kedvezmények elérésére.

Ami pedig az innovatív szolgáltatásokat illeti: a Hedz Kft. kezdeményezésére és velük együttműködve kialakítottunk egy mobil fizetési platformot, amelynek a motorját internetes kártyaelfogadási rendszerünk biztosítja, a szolgáltatás üzemeltetését a Hedz végzi.

Biztonság és innováció [X] 2

Az ügyfélnek a szolgáltatás használatához csupán egy alkalmazást kell telepíteni a mobiltelefonjára, amelynek hatására a telefon menüje az iziSHOP mobil vásárlási funkciójával bővül. Ezen keresztül egyszerűen – és gyorsan – elindítható például egy autópálya-matrica megvásárlása.

Fontos ugyanakkor, hogy a fizetés költsége nem a mobilszámlát terheli, hiszen a tranzakció bankkártyáról történik.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.