Belföld

Együttműködnek a hatóságok a fogyasztóvédelemben

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló törvényben nevesített három eljáró hatóság - a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), valamint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) - megkötötte azt az együttműködési megállapodást, amely tisztázza, hogy milyen ügyben ki jár el - mondta Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) főosztályvezetője kedden kerekasztal-beszélgetésen, Budapesten.

Elmondta: nem vész el egyetlen, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt érkező panasz sem, mert az együttműködés részeként azt az illetékes hatósághoz továbbítják.

Kiemelte: az európai uniós irányelvet átültető új törvény lehetővé teszi, hogy tisztességtelen szerződéskötés ellen is fellépjenek a hatóságok. Példaként említette az üzleten kívüli vásárlás során tapasztalt gyakorlatot.

“Előszobája” egy központi hatóságnak

Náray László, a PSZÁF felügyeleti tanácsának tagja úgy vélekedett, hogy az együttműködés révén rendezték az eddig le nem fedett területeket is. Szerinte az együttműködés “előszobája” lehet egy központi fogyasztóvédelmi hatóságnak.

Náray László szerint a pénzügyi válság idején az jelenti a fogyasztók védelmét, ha a pénzügyi rendszer fenntarthatóságát biztosítják, ezért nem tartotta szerencsésnek, hogy a civil fogyasztóvédők beperelték a bankokat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt akkor, amikor a bankok nehéz helyzetben vannak.

Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ügyvezető elnöke elmondta, hogy a perek a pénzügyi válságot megelőző időszakban indultak, mert szerintük tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a szerződési feltételek tisztességtelen megváltoztatása. Jelezte, hogy a gazdasági versenyhivatal is vizsgálja az általuk kifogásolt banki gyakorlatokat.

Sok a jogos panasz

A kerekasztal-beszélgetésen Alexa György, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának elnöke elmondta, hogy a banki betétek biztonságban vannak, a parlament elfogadta a garancia megemelésére vonatkozó jogszabályt. A bizottsági munka tapasztalata alapján úgy vélekedett, hogy sok a jogos lakossági panasz a bankokkal szemben.

Koszorús László, a fogyasztóvédelmi eseti bizottság alelnöke elmondta, hogy a családok nehéz helyzetbe kerülhetnek a pénzügyi válság hatása miatt. Utalt arra, hogy a parlament gazdasági bizottsága már jóval ezelőtt tárgysorozatba vette a Fidesz 8 pontos, a banki fogyasztóvédelmet szolgáló javaslatát. Ebben egyebek között szerepel, hogy keretek közé kell szorítani a pénzügyi szolgáltatók irreálisan magas thm-(teljes hiteldíj mutató) értékét, továbbá, ha valaki nem tudja törleszteni a hitelét, akkor lehetősége legyen egy évig értékesíteni a lakását, és abból rendezni az adósságát, illetve a bankszámlaszám is hordozható legyen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik