Belföld

Új irányvonalat az üzleti oktatásban [X]

A „trans-national leadership” avagy nemzeteken átívelő, transznacionális vezetés a CEU Üzleti Karának új vezetéselmélete, és egyben az idén szeptemberben induló új MBA program neve, ami a világon eddig teljesen egyedülállóan közelíti meg az üzleti oktatást.

Paul Garrison

Paul Garrison

Milyen tudásra van szüksége egy több piacért felelős üzletembernek napjainkban?

P.G: Egy jó menedzsernek mindig figyelemmel kell követnie, hogy mi történik a piacon és a társadalomban, és tudnia kell, hogyan fejlessze az üzletet bizonyos helyzetekben. Az üzleti oktatás legnagyobb kihívása, hogy hogyan lehet ezt a tudást egyre alkalmazhatóbbá tenni.

Mitől jó egy vezető?

P.G.: A menedzser kézben tartja, intézi a folyó ügyeket. A vezető véghezvisz, megvalósít valamit.

Az ő feladata, hogy lehetőségek után kutasson, fejlessze az üzletet. Sokkal átfogóbb ismeretekre és szakértelemre van szüksége egy vezetőnek, mint egy analitikusan működő, irányított menedzsernek. Egy jó vezető számára nélkülözhetetlen, hogy nagyobb rálátással bírjon a társadalomra is.

Idén szeptemberben útjára indították a Trans-national MBA Programot, januárban pedig elindul az Executive MBA képzés. Miről szól a Trans-national MBA?

P.G.: Ez a nemzeteken átívelő vezetői program tulajdonképpen arra készít fel, hogyan vezessünk üzletet egyszerre több országban. Lehetővé teszi, hogy megérthessük a nagyon is különböző országok üzleti környezetét és kultúráját, ahol változik a politikai struktúra, változnak a társadalmi mozgatórugók, változi a versenyhelyzet és változik az ipar.

A CEU Business School diákjainak 70%-a Közép- és Kelet-Európából érkezik, de jönnek Közép-Ázsiából és a Balkánról is. Szüksége van a diákoknak speciális tudásra?

P.G.: Feltétlenül. A CEU Üzleti Kar hallgatói jól ismerik saját országukat, azonban diplomaszerzés után nem mennek vissza dolgozni a hazájukba; a friss diplomások többsége rögtön olyan nemzetközi vállalatoknál helyezkedik el, amelyek egyszerre több országban is képviseltetik magukat. Ezért szükséges, hogy egyszerre készítsük fel őket az üzleti vezetésre akár egy fejlődő országban, akár egy összetett gazdaságban.

Valóban ennyire megosztott része ez a nagyvilágnak, szociális, kulturális és gazdasági szempontból?

P.G: Ezekben az országokban különböző nyelveket beszélnek, különböző kultúrákban élnek, de nagyon közel egymáshoz. Nehezebb egy átalakulóban lévő gazdaságban üzletembernek lenni, ami még mindig tipikus jelenség a térségben. A gazdasági átalakulás ugyan mindig a profitról szól, de a hallgatóinknak tisztában kell lenni a társadalomban játszott szerepükkel is. Ezek a térség különleges kihívásai. Mint minden üzleti iskolának, nekünk is nyújtanunk kell egy specifikus irányvonalat az üzleti oktatásban: ez a transznacionális vezetés.

Új irányvonalat az üzleti oktatásban [X] 2

Vajon ez a transznacionális MBA program elindíthat egy új irányzatot, új mintát hoznak létre az üzleti iskolák világában?

P.G.: Én remélem, hogy egyfajta mozgalmat indítunk. Ha létrehozzuk ezt a transznacionális vezetőképző műhelyt, és az innen kikerülők sikeresebben tudják vezetni a cégóriásokat, máris sikerült hozzátenni valamit az üzleti iskolák világához. Erre törekszünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik