Belföld

Az MDF utat mutat a bicikliseknek

Interaktív kerékpáros útvonaltervezőt indítana az MDF a Fővárosi Önkormányzat, illetve a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium pénzén. A Critical Mass-nál kritikusan fogadják a kezdeményezést, mondván nem hiánypótló, és nem a közszféra feladata lenne.

Online útvonaltervező létrehozását kezdeményezi az MDF a budapesti kerékpárosok számára – adta hírül Katona Kálmán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának elnöke és Pettkó András MDF-es képviselő.

Arra megy, amerre lát (Fotó: MTI)

Arra megy, amerre lát (Fotó: MTI)

Tekintve, hogy a fővárosi bicikliút-hálózat egyelőre igencsak hézagos, a honlap a kevésbé forgalmas közutakat is beépítené az útvonalak optimalizálásába, és külön színekkel jelezné a javasolt utak típusát, biztonsági fokát, különös tekintettel a gyerekbarát szakaszokra.

Wiki-formátum

Az úgynevezett „wiki“-formátum lehetővé tenné, hogy a felhasználók megosszák egymással tapasztalataikat, és megjegyzéseikkel, naprakész információikkal gazdagítsák az útvonaltervező tudását. Mindezt egy hasznos linkgyűjtemény egészítené ki, akár konkrét helyszínekhez kapcsolódó tartalommal. Az MDF javaslata értelmében a honlap költségeit a Fővárosi Önkormányzat valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium állná, a szakmai felügyeletet pedig kerékpáros szervezetek látnák el.

Katona Kálmán biciklivel jár be a Parlamentbe, emellett több kerékpáros egyesület tagja is. Így első kézből tapasztalta meg, mekkora szükség lenne egy két kerékre kifejlesztett, interaktív útvonaltervezőre – meséli kollégája, Pettkó András. Hozzáteszi: Katona Kálmán nem az egyetlen biciklis a pártban, hiszen a vidéki tagok közül többen is követik a példáját.

Feltalálták a kereket?

Kürti Gábor, a Critical Mass egyik alapítója úgy gondolja, hogy aki rendszeresen biciklivel közlekedik a városban, a megszokott útvonalain jár, amelyeket ismer, mint a tenyerét, így nincs szüksége útvonaltervezőre. Ráadásul a bringások egyéni vérmérsékletük vagy pillanatnyi hangulatuk alapján preferálnak bizonyos útvonalakat, ezt pedig nehéz beprogramozni egy racionálisan működő navigátorba.

De ha már ragaszkodunk a kerékpáros útvonaltervezőhöz, érdemes körülnézni, hiszen már működnek ilyen site-ok, igaz, nem túl megbízhatóan. Inkább ezeket kellene fejleszteni – véli a Critical Mass embere. Pettkó András másként látja: ezekből a szolgáltatásokból hiányolja az interaktivitást, és azt hogy minden fontos információ egy helyen megtalálható legyen. Szerinte érdemesebb egy új projekt keretében létrehozni az útvonalkeresőt, mint a meglévőket átalakítani.

Politikai navigálás

Kürti Gábor elsősorban azt nem érti, miért egy politikai szervezet feladata a bicikliseket navigálni az utakon. Úgy látja, ez egy piacialapú szolgáltatás: ha van rá megfelelő igény, akkor bizonyára akad vállalkozó, aki kiaknázza, mégpedig a saját beruházásával, nem közpénzből.

Az MDF képviselője viszont azon az állásponton van, hogy az egészséges és környezetbarát életmód előmozdítása az állam tudatosan vállalt feladatai közé tartozik. Arra a kérdésre, hogy a bringások meglehetősen apolitikus közössége mennyire lenne vevő egy párt nevével fémjelzett koncepcióra, elmagyarázta: bár a kezdeményezés az MDF-től származik, a honlapot a Fővárosi Önkormányzat hozná létre, így vélhetően nem lenne politikai felhangja.

Úttalan utakon

van már ilyen

Jelenleg is létezik bringás útvonaltervező. Itt elérheti!

Más kérdés, hogy mennyire égető prioritás egy útvonaltervező, míg a város biciklis infrastruktúrája messze alulmúlja az igényeket. Pettkó András felidézi, hogy az MDF programjában szerepelnek más, bringabarát felvetések is. Például őrzött tárolók elhelyezése a P+R parkolók mellett, ahol az ingázók éjszakára otthagyhatják kerékpárjaikat, illetve új bicikliutak építése és a meglévők összekapcsolása egy összefüggő hálózatba.

Érdekes módon a Critical Mass szaktekintélye nem a szabályszerűen leválasztott és kijelölt bicikliutak építését tartja az üdvözítő megoldásnak. Hiába van ugyanis elkülönítve a bringaút, minden kereszteződésnél találkozik a közúti forgalommal, és a meglepetés erejével hat az autósokra, akik hajlamosak a biciklisekről megfeledkezni. Sokkal biztonságosabb az úttesten, az autós forgalomban kerékpározni, mert ott szem előtt vagyunk – állítja a rutinos bringás.

A bicikliutak ellen szól az is, hogy legtöbbször a járda területéből hasítják ki őket. Ezáltal a gyalogosoknak még kevesebb hely marad, pedig az útjukban parkoló autók már így is eléggé megkeserítik az életüket. Nem túl szerencsés épp a két „legtisztább“ közlekedési mód képviselőit egymás ellen hangolni – mutat rá Kürti Gábor. Akkor már járhatóbb megoldás a kerékpáros sávok létrehozása az úttesten, sávszűkítéssel vagy megszüntetéssel. Igaz, így meg az autósok szívhatják a fogukat.

Címkék: Belföld

Ajánlott videó mutasd mind

Ha elkészül a koronavírus-vakcina, csak akkor jön majd a neheze

Néhány hónap múlva forgalomba kerülhetnek az első koronavírus-vakcinák, de azokat el is kell juttatni az emberekhez. A feladat összetett, és egyelőre az is kérdés, mennyit tudnak majd rövid idő alatt gyártani az oltóanyagból. Meg persze az is, hogy kinek jut belőle.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.