Belföld

Hiba volt a völgyhíd Kőröshegynél?

Az Állami Számvevőszék jelentése szerint sem műszaki, sem gazdaságossági okok nem igazolják a Kőröshegyi völgyhíd felépítését, ahogy az M8-as autópálya Dunaújvárosi Duna-hídja is elhibázott. A vizsgálat rámutatott, hogy a Duna-hidat nyolc milliárd forinttal alulbecsülték.

Elkészítette a 2007-ben befejeződő autópálya-beruházások vizsgálatát az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Ez a 2006 decemberében és a 2007. évben megépült öt gyorsforgalmi szakaszra (112 km) irányult, amelynek része volt a Dunaújvárosi Duna-híd és a Kőröshegyi völgyhíd.

Semmi sem indokolja? (Fotó: MTI)

Semmi sem indokolja? (Fotó: MTI)

A jelentés felhívja a figyelmet, hogy a 2007-ben átadott autópálya-szakaszoknál a törvény 2006. évi átadási határidőt rögzített, amelynek teljesíthetőségét, a beruházások előkészítésének tényleges helyzetét és a kivitelezéshez műszakilag szükséges időtartamot előzetesen nem mérték fel.

100 milliárdos hidak

Az ellenőrzött autópálya-szakaszok megépítése 356 milliárd forintba került, amelyből a két híd építési költsége megközelíti a 100 milliárdot. A finanszírozási koncepció 2006. évi változása miatt a kötvénykibocsátásból származó magántőke forrásbevonás nem valósult meg – írja a jelentés.

Az autópálya-szakaszok nyomvonalát közúthálózat- és térségfejlesztési, környezetvédelmi szempontok határozták meg, amelyeket a szakhatóságokkal és az önkormányzatokkal egyeztettek. Minden autópálya-szakasznál több nyomvonalváltozatot vizsgáltak, azonban a beruházások költségeinek optimalizálására irányuló tulajdonosi, beruházói stratégia nem létezett.

Nincs alternatíva

Az M7 autópálya Zamárdi-Balatonszárszó szakaszán a Kőröshegyi völgyhíd megépítésének elkerülése céljából a parttól 15-20 kilométer távolságra vezetett nyomvonalváltozatokra tervek nem készültek.

2000-ben egy szakértői csoport olyan nyomvonalat javasolt, amely elkerülte volna a lakott településeket, tájvédelmi szempontból kedvező volt, és a jelenlegi völgyhíd hosszának felével alagút és híd építésével megoldotta volna a nyomvonalvezetést.

Kőröshegy község Önkormányzata a szakértők által kidolgozott nyomvonalat és annak továbbfejlesztett változatát nem tárgyalta, arról elutasító határozatot nem hozott. A völgyhidas változat megépítésére vonatkozó döntés műszaki, gazdaságossági, természetvédelmi és településrendezési megalapozottsága nem igazolt.

Lassú munka

Az M8 autópálya Dunaújvárosi Duna-hídja előrehozott beruházás, a hídhoz kapcsolódó autópálya-szakaszok a jelenlegi tervek szerint csak 2015-re készülnek el, ezért a hatékonysági követelmények nem teljesülnek.

A kivitelezők kiválasztása a közbeszerzési törvény előírásainak megfelelt. Minden autópálya-szakasznál a benyújtott pályázatok értékelési szempontrendszere azonos volt, és a legalacsonyabb árat ajánló pályázó nyerte el a kivitelezési munkát – jegyzi meg az ÁSZ.

Alulbecsülték

Az M8 autópálya Dunaújvárosi Duna-híd építési költségére 2004 januárjában készített értékelemzésben több mint 8 milliárd forinttal alacsonyabb összeg szerepelt, mint a 2004 szeptemberében megkötött kivitelezői szerződésben.

Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék azt javasolja, hogy a kormány kezdeményezze az Autópálya-törvény módosítását annak érdekében, hogy az állami érdekeknek megfelelően érvényesüljenek a közpénzekkel való takarékos és átlátható gazdálkodás követelményei.

Borítékolható vélemény

“A szocialisták immár végérvényesen lelepleződtek, az Állami Számvevőszék mai napon nyilvánosságra került összefoglalója ugyanis az ékes bizonyíték arra, hogy a Gyurcsány-kormány az emberek pénzét pazarolva, megmagyarázhatatlanul drágán és átláthatatlanul bonyolítja az állami nagyberuházásokat” – írja közleményében a fideszes Tállai András.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik