Belföld

Szerdán mindenki dolgozatot ír

Szerdán tartják a kompetenciaméréseket az iskolák 4., 6., 8. és 10. évfolyamain. A tudást és a képességeket összesítő felmérés minden tanuló számára kötelező. Az eddigi vizsgálatokból az derült ki, hogy a gyerekek közel egyharmada nem érti, amit olvas.

Az iskolák 4. évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és képességeket vizsgálják, 2315 intézményben 96 517 diák vesz részt a felmérésben. A 6., a 8. és a 10. osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható matematikai tudását veszik górcső alá.

A 6. évfolyamon 2352 intézményben 107 175 diák, a 8. osztályban 2445 intézményben 107 751 tanuló, míg a 10. osztályban 1034 intézményben 111 330 tanuló vesz részt a kompetenciamérésben. A mérés – amely alól csak néhány, sajátos nevelési igényű tanuló mentesülhet – az idén összesen 422 773 diákot érint.

Életszerű példák

A diákoknak a tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. Tavaly például volt olyan feladat, amelyben azt kérdezték, hány percből áll egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden téglalap paralelogramma.

A felmérés azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok sok szempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több aspektusáról.

Aggasztó eredmények

Az első ilyen felmérés 2001 őszén volt, ezt 2003-ban követte a második, majd 2004-ben, 2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.

Az eddigi felmérések visszaigazolták a nemzetközi vizsgálatokat, amelyek azt mutatják, hogy erős hiányosság tapasztalható az alapkompetenciák területén a diákok közel egyharmadánál. A tanulók teljesítményét a vizsgálatban négy szintre bontották fel. Ebből az első azt jelenti, hogy a mindössze ezen a szinten (vagy még ezen sem) teljesítő tanulók nem rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyekkel tovább tudnának tanulni.
Olvasás-szövegértésben e tanulók aránya 2006-ban a 6. évfolyamon több mint húsz, nyolcadik évfolyamon közel 28, tizedik évfolyamon 29,1 százalék volt. Matematikából a hatodik évfolyamon a diákok majdnem fele, nyolcadik évfolyamon több mint 43, tizedik évfolyamon 34,1 százalék teljesített az első szinten vagy az alatt. Mindez röviden úgy foglalható össze, hogy a diákok közel egyharmada funkcionális analfabéta.

A mostani felmérés eredményeit – iskolai és fenntartói jelentéseket – 2009 február végéig kapják meg az intézmények és fenntartóik. Ettől az időponttól az egyes iskolák feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá válnak.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.