Belföld

Szerdán mindenki dolgozatot ír

Szerdán tartják a kompetenciaméréseket az iskolák 4., 6., 8. és 10. évfolyamain. A tudást és a képességeket összesítő felmérés minden tanuló számára kötelező. Az eddigi vizsgálatokból az derült ki, hogy a gyerekek közel egyharmada nem érti, amit olvas.

Az iskolák 4. évfolyamán a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és képességeket vizsgálják, 2315 intézményben 96 517 diák vesz részt a felmérésben. A 6., a 8. és a 10. osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható matematikai tudását veszik górcső alá.

A 6. évfolyamon 2352 intézményben 107 175 diák, a 8. osztályban 2445 intézményben 107 751 tanuló, míg a 10. osztályban 1034 intézményben 111 330 tanuló vesz részt a kompetenciamérésben. A mérés – amely alól csak néhány, sajátos nevelési igényű tanuló mentesülhet – az idén összesen 422 773 diákot érint.

Életszerű példák

A diákoknak a tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett feladatokat, mindennapi életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket kell megoldaniuk. Tavaly például volt olyan feladat, amelyben azt kérdezték, hány percből áll egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz vagy hamis, hogy minden téglalap paralelogramma.

A felmérés azért fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok sok szempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több aspektusáról.

Aggasztó eredmények

Az első ilyen felmérés 2001 őszén volt, ezt 2003-ban követte a második, majd 2004-ben, 2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat.

Az eddigi felmérések visszaigazolták a nemzetközi vizsgálatokat, amelyek azt mutatják, hogy erős hiányosság tapasztalható az alapkompetenciák területén a diákok közel egyharmadánál. A tanulók teljesítményét a vizsgálatban négy szintre bontották fel. Ebből az első azt jelenti, hogy a mindössze ezen a szinten (vagy még ezen sem) teljesítő tanulók nem rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyekkel tovább tudnának tanulni.
Olvasás-szövegértésben e tanulók aránya 2006-ban a 6. évfolyamon több mint húsz, nyolcadik évfolyamon közel 28, tizedik évfolyamon 29,1 százalék volt. Matematikából a hatodik évfolyamon a diákok majdnem fele, nyolcadik évfolyamon több mint 43, tizedik évfolyamon 34,1 százalék teljesített az első szinten vagy az alatt. Mindez röviden úgy foglalható össze, hogy a diákok közel egyharmada funkcionális analfabéta.

A mostani felmérés eredményeit – iskolai és fenntartói jelentéseket – 2009 február végéig kapják meg az intézmények és fenntartóik. Ettől az időponttól az egyes iskolák feldolgozott mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá válnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik