Bár áprilisra sztrájkmoratóriumot hirdettek a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) szakszervezeti vezetői, nem zárják ki, hogy májusban több napon keresztül a remízekben maradnak a járművek, ha nem teljesítik a követeléseiket.
Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője lapunknak nem zárt ki egy több napig tartó határozatlan idejű munkabeszüntetést sem. Mint mondta, akciójukkal nem akarják elveszteni a budapestiek támogatását, ám ha nem kapnak ígéretet arra, hogy nem lesz járatritkítás – és az ezzel járó elbocsátási hullám –, akkor hosszú sztrájk várható.
Napokig állhatnak (Fotó: MTI)
„Elszántak vagyunk, és vannak még lehetőségeink. Az sem kizárt, hogy ezúttal nem pénteken, hanem a hét közepén sztrájkolunk majd” – utalt a szakszervezeti vezető arra, hogy a főváros viszonylag nyugalomban vészelte át a múlt pénteki egész napos sztrájkot – mivel sokan szabadságot vettek ki a hét utolsó munkanapjára.
Veszélyben az érettségi?
Az érdekképviseleti vezető közölte, egy esetleges sztrájk tervezésekor próbálják figyelembe venni, hogy május nagy részében zajlanak az írásbeli érettségik, ám nem zárta ki, hogy a tömegközlekedés hiányával is meg kell küzdeniük a tanulóknak.
Úgy tudjuk, az oktatási tárcánál már foglalkoznak az üggyel, tájékoztatást azonban csak későbbre ígértek. Információink szerint a tárca körlevelet küldött ki a budapesti középiskoláknak, melyben leszögezik, hogy az érettségi vizsgák idejét kormányrendelet szabályozza, vagyis nem tehető át más napra. A levélben az iskolaigazgatókat arra kérik, segítsék a tanulók bejutását az iskolába.
Tartanak a tárgyalások
Megelőzendő a sztrájkot, a felek tovább tárgyalnak, ám lapunk információi szerint a BKV vezetői már eljutottak a lehetőségeik határára. Egy neve elhallgatását kérő illetékes szerint „a menedzsment a fővárossal karöltve alkot frontvonalat, és mindenki a kormány segítségére vár”.
A legutóbbi tárgyalási forduló után a közlekedési vállalat vezetése közleményt adott ki, melyben arról írnak, hogy arról tárgyalnának, miként lehet a jogszabályi feltételeit megteremteni annak, hogy a közlekedési vállalat szolgáltatásainak finanszírozásába nagyobb részben kapcsolódjanak be azok, akik a szolgáltatást megrendelik.
Mint írják, megállapodtak abban is, hogy a jogszabályi feltételek kidolgozásához munkacsoport alakul, valamint megegyeztek arról, hogy a felek olyan megoldások megtalálására törekednek, amelyek a Budapesti Közlekedési Vállalat finanszírozási feltételeit közép- és hosszú távon rendezik. Mindezekkel – a menedzsment megítélése szerint – teljesülhet az érdekképviseletek fő követelése.
Óriási káosz
Beláthatatlan következményei lennének egy többnapos BKV-sztrájknak. Kocsis János városszociológus szerint a hét közepén a tömegközlekedés két-három órás szüneteltetése is elég lenne arra, hogy teljesen megbénuljon Budapest.
Szerinte a legfőbb kérdés, hogy mekkora a társadalmi támogatottsága a sztrájkolóknak, ugyanis ennek hiányában képtelenség egy hosszú ideig tartó munkabeszüntetés. „Elég csak a januári vasutassztrájkra gondolni. Akkor olyan nyomás volt a MÁV-osokon az utasok részéről, hogy inkább felhagytak a sztrájkkal” – emlékeztetett Kocsis.
Nyugat-Európa nagyobb városaiban nem ritka a több napig tartó közlekedési sztrájk – és az ehhez kapcsolódó káosz. A városszociológus ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy Londonban vagy Párizsban egész más a sztrájkkultúra, mint Magyarországon, hiszen itt még az elégséges szolgáltatásokról sem sikerült megállapodni a feleknek.
A következő tárgyalási forduló csütörtökön várható.