Belföld

Tudatos fogyasztók a magyar tizenévesek

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) legfrissebb felmérése szerint a fiatalok már középiskolás korban tudatos fogyasztóként járnak el. A többség elteszi a blokkot és megnézi a szavatosságot, a termék környezeti hatásai viszont nem fontosak a diákok számára.

A középiskolások többsége hasznosnak tartaná, ha az iskolában fogyasztóvédelmi témákkal is foglalkoznának – állapította meg a FEOSZ. A felmérés készítői arra vártak választ, hogy a 14-18 évesek mindennapjaiban mennyire tölt be hangsúlyos szerepet a fogyasztóvédelem. Az íveket 44 középiskola 1075 diákja juttatta vissza.

A válaszadók 42 százaléka egyedül választja ki és veszi meg a ruháit, s 19 százaléka nyilatkozott úgy, hogy még a szüleivel vásárolja meg a szükséges dolgokat. Valamivel több mint 20 százalék jelölte meg, hogy rendszeresen intézi a napi bevásárlást, a diákok 18 százaléka ritkábban, és főleg könyveket, CD-ket szokott egyedül vásárolni.

Többségét nem érdekli a környezetvédelem

A középiskolások 63 százaléka számára nem befolyásoló szempont a környezetvédelem. Ha új mobilt kérhetnének, 31 százalék a tévében reklámozott legújabb modellt választaná. A fiatalok 34,5 százaléka felelte ugyanakkor azt, hogy teljesen felesleges a legdrágább és legmodernebb készüléket megvenni.

A válaszadók csaknem 70 százaléka még soha nem reklamált azért, mert udvariatlan volt az eladó, esetleg drágábban számítottak fel egy terméket. A fiatalok 85 százaléka nyilatkozott viszont úgy, hogy mindig megőrzi a blokkot, mert probléma esetén szükség lehet rá.

A diákok 59 százaléka rendszeresen ellenőrzi, nem járt-e még le a termék szavatossága, 32 százalék néha vet erre pillantást. A fiatalok 56 százaléka ugyanakkor csak az szokta megnézni egy élelmiszer címkéjén, hogy nem járt-e le, míg 29 százaléknak az is fontos, hogy milyen összetevőkből áll az adott élelmiszer.

Inkább bankkártya, mint készpénz

A válaszadók 66 százaléka napi szinten használja az internetet iskolai feladatokhoz anyaggyűjtésre, szabadidős programok szervezésére. A fiatalok 13 százaléka vásárol rendszeresen az internet segítségével, 28 százalék pedig legalább egyszer kipróbálta már.

A diákok 85 százaléka szerint jó dolog a bankkártya, a nemmel válaszolók azzal indokolták álláspontjukat, hogy nem lehet mindenhol használni, és plusz költséggel jár a pénzfelvétel.

Várják az eurót

A középiskolások majdnem fele (48 százalék) szerint jó lesz, ha Magyarországon is bevezetik az eurót, mivel ezáltal sok minden – utazás, külföldön történő vásárlás – könnyebb lesz. A diákok 27,5 százaléka szerint ugyanakkor minden országnak meg kellene tartania saját valutáját, míg 24,5 százalékukat nem foglalkoztatja ez a kérdés.

A FEOSZ összegzése szerint a felmérés többek között arra mutatott rá, hogy az alapvető fogyasztói ismereteket minél fiatalabb korban kellene átadni. A válaszok felvetik bizonyos fogyasztóvédelmi jogszabályok további szigorításának szükségességét, például az internetes vásárlásnál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik