Belföld

Túlélte Budapest a sztrájkot

A reggeli csúcsforgalomban rövid időre teljesen beállt Budapest a BKV sztrájkja miatt, igazán azonban nem bénult le a főváros. A MÁV egyes dolgozóinak munkabeszüntetése viszont nem okozott komolyabb fennakadást.

Hajnaltól – pár járattól eltekintve – nem közlekedtek a BKV járművei, így a fővárosiak gyalogosan, kerékpárral, taxival vagy autóval igyekeztek eljutni munkahelyükre. Az előzetes tájékoztatás, úgy tűnik, sikeres volt, mert viszonylag kevesen várakoztak a megállókban. Több cég előre megszervezte munkatársai szállítását.

A budapesti dugó 9-10 óra körül tetőzött, azt követően, hogy két helyen baleset is akadályozta a közlekedést. Ekkor beállt a körút, és a hidak is nehezen járhatóak voltak. A főbb csomópontokon rendőrök vették át a forgalom irányítását. Ezt követően azonban minden visszatért a rendes kerékvágásba.

A kórházakban az ügyeletek meghosszabbításával oldották meg a zavartalan munkát, így sehol sem volt fennakadás. Több iskolában szünetet rendeltek el, máshol rövidített volt a tanítás. A többi intézményben rendesen megtartották az órákat, ám a késésért vagy hiányzásért nem járt igazolatlan.

Több órán át nem járt a metró - KÉPGALÉRIA!

Több órán át nem járt a metró – KÉPGALÉRIA!

A BKV ígéretéhez híven délután egykor elindultak a metrók és a HÉV szerelvényei, nagy tömeg azonban nem rohamozta meg a járatokat.

Folytatják a tárgyalásokat

Nem érte atrocitás a sztrájkoló BKV-alkalmazottakat a munkabeszüntetés alatt – közölte Gulyás Attila. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy tudomása szerint a munkáltató betartotta a törvényt, „nem követett el a sztrájkolókkal szemben törvénytelenséget, és ez fordítva is így van, vagyis a sztrájkolók sem akadályozták azokat a munkavállalókat, akik dolgozni akartak.

A szakszervezetek és a közlekedési vállalat vezetősége közötti tárgyalások hétfőn délután 17 órakor folytatódnak annak érdekében, hogy tovább egyeztessenek az érdekképviseletek követeléseiről. A szakszervezetek elsősorban a tervezett csoportos leépítések ellen tiltakoztak a hétfői munkabeszüntetéssel, de hangsúlyozták, hogy a vállalat gazdasági helyzete a „24. órában” van.

Úgy látják: hamarosan elkezdődik a vállalat széthullása, felaprózása, a munkafolyamatok kiszervezése, a telephelyek eladása, ami megint leépítésekhez vezet majd.

A járatritkítások miatt sztrájkoltak

A fővárosi közlekedési dolgozók elvárásai szerint a BKV vezetésének vissza kellene vonni a járatritkításokat tartalmazó paraméterkönyvet, írásos garancia kellene a kormány jövőbeni támogatásáról. Ezen túl azt is kérik a cégvezetéstől, hogy vonják vissza az elbocsátási csomagot.

Ez utóbbira hajlandó lenne a BKV, a többi elvárást azonban túlzónak tartják az Akácfa utcában. A megállapodásért cserébe viszont azt kérik a szakszervezetektől, hogy 2008-ra hirdessenek sztrájkmoratóriumot.

A hétfői sztrájkot megelőző utolsó tárgyaláson a szakszervezetek elutasították a BKV megállapodástervezetét. A közlekedési vállalat felajánlotta, hogy eláll a tervezett 300 fős – csoportos – létszámleépítéstől, és bevonják a szakszervezetek képviselőit is a paraméterkönyv végső kialakításába. Arra viszont csak ígéretet tudott adni, garanciát nem, hogy az állam és a tulajdonos, a fővárosi önkormányzat bevonásával megoldást talál a társaság finanszírozási gondjára.

A MÁV-sztrájk nem okozott gondot

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nulla órától tíz óráig sztrájkolt, ám a munkabeszüntetés csak egyes vonalakon okozott némi fennakadást. A pályavasút területén 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713-an megjelentek a munkahelyükön, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 munkatárs dolgozott a nappalos műszakban, így a forgalomirányítók 98 százaléka dolgozott a sztrájk ideje alatt. A MÁV-START Zrt.-nél 2012-en voltak jelen, 286 fő sztrájkolt, s 1726 fő dolgozott a VDSZSZ sztrájk ideje alatt, vagyis a Személyszállító Zrt.-nél a munkatársak 85,7 százaléka vette fel a munkát.

A VDSZSZ sztrájk tízórányi ideje alatt az 1164 vonatból 722 közlekedett, a vonatok 62 százaléka járt. Ez idő alatt 196 tehervonat közlekedett.

Budapesten a Keleti pályaudvar nem indított és nem is fogadott vonatokat 10 óráig, a Déli pályaudvaron viszont a járatok 80 százaléka elindult. A MÁV és a VDSZSZ tárgyalásai eredménytelenül végződtek, a szakszervezet újabb munkabeszüntetést helyezett kilátásba. Mivel a GYSEV szerelvényei közlekedtek, Nyugat-Magyarországon rendesen jártak a vonatok.

A Volán-társaságok egyébként – csakúgy, mint az előző alkalmakkor – elfogadták a MÁV bérleteit, így az utasok eljuthattak célállomásaikra.

Túlzott követelések?

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete egységesen 6,9 százalékos béremelést akart elérni a munkabeszüntetéssel minden MÁV-dolgozónak, ezenfelül további tízszázalékos emelést azoknak, akik a MÁV-tól kiszervezett társaságoknál dolgoznak.

A vasutasok még várnának egyszeri 250 ezer forintot a MÁV Cargo eladása miatt, valamint azt kérik, hogy ne szüntessenek meg 38 szárnyvonalat. Délután további egyeztetések várhatók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik