Dr. Kovács Levente
Sokan gondolhatják, hogy méretei miatt – a néhány évvel ezelőtt alacsony piaci részesedésről induló – KDB Bank könnyen számolhat be sikerekről.
2007-ben a mérlegfőösszegünk 74, az adózás előtti nyereségünk 134 százalékkal haladta meg az előző évit.
Mindkettő többszörösen felülmúlja a hazai bankrendszer tavalyi növekedését. Magyarországon a rendszerváltozást követően ilyen méretű bővülésre a kereskedelmi bankok körében talán nem is volt példa.
Ma, amikor a bankok egymás sarkára taposnak, hogy piacot hódítsanak el, lényegében minden százalékpontnyi részarány-bővülés óriási sikernek számít. Mi pedig tavaly az univerzális nagybankokkal versenyezve voltunk képesek lényegében minden szegmensben növelni részesedésünket. Az adózás előtti nyereség és a mérlegfőösszeg együttes növekedése a stabilitás biztos jele, s ezzel figyelemre méltó teljesítményt tettünk le az asztalra. A kiéleződött versenyben, a komplikált makrogazdasági helyzetben felmutatott eredmények átgondolt, kemény munkát és innovációt tükröznek – és csakis szigorú, ügyfélközpontú közelítéssel voltak megvalósíthatóak.
Aligha találunk olyan bankot, amely ne azt állítaná magáról, hogy a legmesszebbmenőkig ügyfélközpontú.
Az, hogy ki az ügyfélközpontú, a gyakorlatban dől el. A bankárnak felelősséget kell éreznie ügyfele gazdasági sikereiért. Az a felelős bankár, aki annyi hitelt ad ügyfelének, amennyi a cég biztonságos és optimális növekedéséhez szükséges. Ezt felületes kapcsolatból, nagyüzemi működésben megítélni nem lehet. A mi erősségünk, hogy rákoncentrálunk az ügyfélre. Megismerjük üzleti működését, és a külső látószögnek köszönhetően objektíven látjuk növekedési lehetőségeit, terveit. A bank csak akkor sikeres, ha ügyfelei is azok. Ez a közelítés áll hozzám a legközelebb, s ez a mentalitás jellemző az anyabankunkra is. Nekünk nem a passzív kiszolgálás, hanem proaktív közreműködés a feladatunk. Kkv-ügyfeleinknek olyan termékkört kínálunk, ami támogatja a cég növekedését, fejlesztését és általában a nagyvállalati kiszolgálás sajátja. Például a faktoring mellett forfait-szolgáltatást is kínálunk, segítünk az államilag támogatott konstrukciók optimális felhasználásában, a díjmentes hiteltanácsadás keretében az ügyfeleink számára legjobb finanszírozási szerkezetet alakítjuk ki, hozzáférést biztosítunk direkt treasury ügyletekhez. Így jelen vagyunk a vállalkozások életciklusának stratégiai pontjain, a tartós növekedésben kulcsfontosságú méretváltozások pénzügyi megalapozásában. Nyilvánvaló, az ügyfél akkor lesz elégedett, ha azt tapasztalja, a kiválasztott bank pénzügyi szolgáltatásai a cég növekedésére pozitív hatással vannak.
Az említett növekedés a mai piacon nem valósítható meg egyszerűen. A tavalyi jelzáloghitelezési válság hatására az egész világon a hitelezés szigorodásával, lassulásával számolnak az elemzők.
Az a vállalkozás, amelyik jó teljesítményt nyújt és megalapozott pénzügyi tervek alapján fejlődik, a jövőben is biztosan kap hitelt. Kétségtelen, van olyan réteg, amelynek gazdasági bizonytalansága folytán a hitelhez jutása nagyban függ az aktuális makrogazdasági helyzettől. Ha az általános piaci helyzet romlik, akkor bizony e vállalkozói csoport hitelfelvételi lehetőségei szűkülnek.
Sokfelől hallani, hogy a külföldi tulajdonosok az új helyzetben a korábbinál erősebb kontroll alatt kívánják tartani magyar banki érdekeltségeiket. Mekkora a KDB önállósága?
A magyar leánybank menedzsmentje hazai ügyekben szabadon dönt. Ez összefüggésben van anyabankunk terveivel, mely szerint régiós központtá fejleszti budapesti intézetünket. A KDB azon kevés nemzetközi nagyvállalat közé tartozik, amely nem viszi ki a megtermelt nyereséget Magyarországról, sőt támogat a további fejlődés finanszírozásában is. A visszaforgatott nyereség lendületet ad a munkához. A cél pedig, hogy a KDB középtávon stabil univerzális középbank legyen Magyarországon. Saját növekedésünk alapvető üzenet, hogy partnereinknek is átadhassuk a lendületet.