Belföld

Felezik a BKV járatritkítását

Egy lépcsőben, hárommilliárd forintos hiánycsökkentéssel módosítják a BKV paraméterkönyvét, menetrendjét – döntött a Főpolgármesteri Kabinet. Korábban ennek duplájáról volt szó. Keddi lapértesülés szerint a kabinet két lépésben csökkentené a hiányt, civilek szerint porhintésről van szó.

A városvezetés első olvasatban tárgyalt a BKV-paraméterkönyv menetrend-módosítási javaslatáról, és foglalkozott a cég finanszírozási problémáinak megoldási lehetőségeivel. A kabinet ezúttal csak a pénzügyi mértékről, a hárommilliárd forintról döntött – idézi az MTI a Városháza kommunikációs igazgatóját. Mivel az egyes járatokat érintő konkrét BKV-javaslatok csak a helyszínen kerültek a testület elé, ezért érdemben erről egy hét múlva tárgyal a városvezetés.

A korábban a BKV által jelzett hatmilliárd forintos járatritkítási javaslat helyett a városvezetés csak hárommilliárd forintos teljesítménycsökkentést tartott elfogadhatónak – emelte ki Nyáry Krisztián. Az ülésen szó esett arról, hogy a BKV Zrt.-nél a 80 milliárd forintos adósságállomány mellett 2008-ra több mint 10 milliárd forint üzemi veszteség várható. A hiány csökkentésére a BKV jövő hétre intézkedési csomagtervet készít a városvezetés számára. Ebben a tervben a paraméterkönyv módosítása csak hárommilliárd forint hiánycsökkentéssel szerepelhet – szögezte le.

Két lépésben?

Két szakaszban, nyár végén és jövő év elején ritkítaná járatait a BKV. Kedvezőtlen fogadtatás esetén az is lehet, hogy a második ütemet nem indítják el – írja a keddi Népszabadság. Az eredeti elképzelés 9-10 – civilek és a szakszervezetek számításai szerint 20 – százalékos teljesítménycsökkentést tervez, amitől összesen hatmilliárd forintos megtakarítást várnak.

A lap szerint a keddi ülésen bemutatnak egy „finomított”, úgynevezett 3 plusz 3-as variációt is, ami azt jelzi, hogy a városházán fontolgatják a kétütemű bevezetést – vélhetően az elmúlt hetekben tapasztalt civil és kerületi ellenállás miatt – mindkét periódustól 3-3 milliárd forintos megtakarítást remélve.

Drágább a leves, mint a hús

A budapesti közösségi közlekedésben radikális járatritkításokkal, járatmegszüntetésekkel járó teljesítménycsökkentésnek nincs szakmai, várospolitikai és pénzügyi alapja, összességében értékelve Budapesten ilyen intézkedésnek nincs helye – véli a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A látszólagos visszalépés csak trükk, valójában ugyanazt a drasztikus ritkítást kívánják megvalósítani, csak bűvészkednek a számokkal.

A bűvészkedés nem csak a ritkítás mértékére, hanem a megtakarításokra is vonatkozik: a BKV mindmáig egyszer sem volt képes bemutatni, hogy a bevételekre milyen hatást gyakorol a paraméterkönyv. Könnyen lehet ugyanis, hogy az állami támogatások és a jegybevételek csökkenése nagyobb kiesést okoz, mint amennyit a költségcsökkentéssel megtakarítanak – azaz többe kerül a leves, mint a hús – vélik a civilek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik