Belföld

Ötmillióból szorítanák vissza a gyermekerőszakot

Megkezdte működését Budapesten az iskolai erőszak elleni munkacsoport. A testület tagjainak két hónapjuk van, hogy elkészítsék a főváros problématérképét és egy megelőző programot. A FigyelőNetnek nyilatkozó szakember szerint a tanárok szemléletváltására van szükség.

A főpolgármester javaslatára a Fővárosi Közgyűlés elfogadta az iskolai erőszak elleni szakértői csoport létrehozását. A szakértőkből álló testület legfőbb feladata, hogy elkészítse az iskolai erőszak főváros-specifikus problématérképét, és hogy kidolgozzák – az iskolák által is használható – megelőző programot.

Demszky Gábor az előterjesztésében arról ír, hogy a főváros hosszú távú programot kezdene az iskolai agresszió minden formájának megfékezésére. A feladatra ötmillió forintot különített el a közgyűlés.

Emlékezetes, hogy január elején egy gimnazistát vert agyon az osztálytársa, de az a videó is nagy felháborodást váltott ki, melyen egy fiút osztálytársai vernek meg az osztályteremben – az ütlegelést egy tanuló mobiltelefonnal rögzítette is, majd körbeküldte az iskolában.

Néha halál a vége (Fotó: MTI)

Néha halál a vége (Fotó: MTI)

A most létrehozott testület tagjai között van – ahogy azt lapunk még az előterjesztés előtt megírta, Bilkei Pál kriminálpszichológus, Gádoros Júlia gyermekpszichiáter, Jármi Tibor, a BRFK bűnmegelőzési osztályának vezetője, Molnár László, a TEGYESZ igazgatója, valamint Ranschburg Jenő és Vekerdy Tamás gyermekpszichológusok.

Lapunknak Gádoros Júlia, a Vadaskert Kórház igazgató-főorvosa nyilatkozott:

Mi a testület elsődleges feladata?

Azt szeretnénk elérni, hogy a pedagógusok új szemlélettel kezeljék az iskolán belüli agressziót. Ehhez próbálunk megfelelő eszköztárat a kezükbe adni, és arra biztatni őket, hogy kritikus helyzetekben merjenek segítséget kérni.

A tanárok felismerik a kritikus helyzeteket?

Egyelőre ezt is fel kell mérnünk, ugyanis nem lehetünk biztosak benne. Egy jelzőrendszert kell kialakítanunk, hogy a pedagógus „megnyomhassa a vészcsengőt”, ha baj van.

Az eddigi tapasztalatok alapján lát fogadókészséget a pedagógusok részéről?

A tanárok eltérően állnak a problémához. Sok pedagógus nyitott az iskolai erőszak problémájának megoldására, de tehetetlennek érzi magát, míg más oktatók elzárkóznak. Sok helyütt szégyellik azokat az eseteket, mikor mondjuk egy diák bántalmaz egy tanárt, ezért ezeket nem is jelentik.

Miért csak fővárosi hatásköre van a testületnek, vidéken nem elég erőszakosak a diákok?

Ez egy fővárosi kezdeményezés. A javaslatokat is a Fővárosi Pedagógiai Intézettel együtt készítjük el. Budapesten speciális a helyzet, mert rengeteg a kollégium és az iskola, így több gyerek tanul itt, mint ahány fővárosi gyerek van. Ráadásul nagyvárosként veszélyeztetettebbek is az iskolások.

Mostanában egyre több esetről hallani, erőszakosabbak lettek a gyerekek?

Úgy tudom, az elkövetők száma – legalább is papíron – nem emelkedett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik