Belföld

Kevesebb pénzből beszélne a reformokról a kormány

Bár sokat kellene magyarázni, a tavalyihoz képest idén hétszázmillió forinttal kevesebb jut a kormányzati kommunikációra. Arról még nincs döntés, hogy az alig több mint egymilliárd hogyan oszlik meg a minisztériumok között, de várhatóan az oktatási tárca és a reformmal bajlódó egészségügyi tárca kaphatja a legtöbbet. A Fidesz ennél többet szánt a magyarázatokra.

Idén mindössze 1 milliárd 26 millió forint jut a kormányzati kommunikációra, igaz, arról még nincs hír, hogy osztják fel ezt a pénzt – tájékoztatta a FigyelőNetet a Kormányszóvivői Iroda. Tavaly ugyanis közel 1,7 milliárd forint volt a tájékoztatásra szánt összeg és így is számtalan bírálat érte a kormányzati – főként a reformokat magyarázó – kommunikációt.

Arról azonban még nem született döntés, hogyan osztják el ezt az alig több, mint egymilliárd forintot a minisztériumok között, az azonban várható, hogy az egészségügyi és az oktatási tárcának több jut.

Kevés a milliárd

Kérdéses, hogy ez az összeg mire lesz elég, érdemes-e egyáltalán elkölteni. Babocsay Ádám reklámszakember szerint a kormányzat 2008-as tájékoztatásra szánt pénze a közelében sincs annak az összegnek, melyet egy-egy bank vagy telekommunikációs cég reklámra költ egy évben.



Kevesebb pénzből beszélne a reformokról a kormány 1

A miniszterelnök vezényli a reformokat (Fotó: MTI)


„A nagyobb márkák több milliárdot is költhetnek egy évben a kommunikációjukra, ráadásul egy banknak vagy egy biztosítónak sokkal könnyebb dolga van, hiszen konkrét terméket kínál egy jól körülhatárolható célcsoportnak” – mondta el a FigyelőNet megkeresésére Babocsay Ádám. A reklámszakember szerint a kormánynak azért is nehéz „eladni” a kormányzati munkát és a reformokat, mert a legnagyobb célcsoporttal – az egész országgal – meg kell találnia a hangot.

Emellett Babocsay azt is kiemelte, hogy a jelenleg futó Új Magyarország reklámkampány üzenet nélküli, imázs-jellegű, leginkább csak hangulatjavításra jó. Ennek alapján szerinte kérdéses, hogy érdemes-e a kormány rendelkezésére álló egymilliárd forintból drága reklámspotokra költeni, amikor hasonlóan hatékonyabbak lehetnek például a reformokat magyarázó tájékoztató füzetek vagy a nagy médiavisszhangot kiváltó rendezvények.

Volt Országjáró is

A kormányzati kommunikációra szánt pénz elköltésére más módot is talált annak idején Orbán Viktor kormánya, amely egy önálló intézményt, az Országimázs Központot hozta létre, hogy eljussanak az emberekhez az üzenetek. Így ez a Központ rendelte meg 155 millió forintért a Milleniumi Országjáró című újságot, 460 millió jutott különféle kormányzati kisfilmek készítésére és több, mint kétmilliárd forint a Hídember című film költségvetésére.

Az interneten fellelhető adatok szerint az Orbán-kormány 2000-ben 4,3, 2001-ben pedig 4,6 milliárd forintot költött el kommunikációra, míg 2002-ben amely a Fidesznek csak a választásokig tartott 1,7 milliárdot, míg a Széchenyi-terv népszerűsítésére 500 millió forintot költöttek. A Medgyessy-kabinet 2002-ben félmilliárdot, 2003-ban pedig másfél milliárdot költöttek kommunikációra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik