Belföld

Kedvet és eredményt hozott az új oktatási rendszer

Az eddigi eredmények szerint a három éve indított kompetenciafejlesztő programok látványos eredményeket hoztak a tanulók teljesítményében, együttműködési kézségében és az iskolákhoz való viszonyában - közölte a programokat terjesztő Sulinova Kht.

A programban közel 600 iskola, azaz mintegy negyvenezer diák és tízezer tanár vesz részt. A program első körében részt vett mintegy 120 iskola egyöntetűen pozitívan értékelte a tanórai folyamatok radikális átalakulását. A második pályázati körben újabb 500 iskola és óvoda csatlakozott a programhoz, így már az intézmények közel tíz százalékában jelen van a program.

Az első három év elteltével több intézményben összehasonlító felmérés mutatta ki, hogy a gyerekek szívesebben vannak az órákon, jobban viselik a megterhelést, és a délutáni foglalkozásokra is nagyobb kedvvel járnak, s a programban részt vevő diákok – osztályzatokra lefordítva – bő egy jeggyel jobb tanulmányi eredményt értek el a különböző tantárgyakban, mint az abban nem részesülő kortársaik.

Azt is megfigyelték, hogy e teljesítménynövekedés nem csupán azokat a tárgyakat, műveltségterületeket érintette, amelyek a program részei voltak; egyéb tantárgyakban is jobb eredményt értek el ezek a diákok. Ezzel párhuzamosan tanórák újszerű felépítése, a változatos módszerek és taneszközök kiterjedt használata a gyermekek tanuláshoz, iskolához és egymáshoz való viszonyát is előnyösen befolyásolta.

A kutatás során a pedagógusok arról számoltak be, hogy a gyerekek a fejlesztésben eltöltött első év után sokkal nyitottabbak, kommunikatívabbak, jobban tudnak együtt dolgozni. A módszer tetszik a diákoknak, mert nagyon látványosak, munkáltatók az órák, sok segédeszközt használnak, élvezetesek a foglalkozások.

A program nagy hangsúlyt helyez a kooperatív tanulásra, egyúttal az egyéni képességek szerinti fejlesztést részesíti előnyben. A diákok gyakran csoportban dolgoznak kutatnak, ezáltal az együttműködési készségük látványosan nő: akár a kisiskolás korban, akár a középfokú intézményekben jobban elfogadják egymást. Rendszeres a digitális eszközök alkalmazása is, nem csupán az informatika órákon.

A kompetenciaalapú oktatási programcsomagok az óvodai nevelést, valamint az olvasás-szövegértési, matematikai-logikai, idegen nyelvi, szociális és életviteli, valamint életpálya építési kompetenciák területét érintik. Részét képezi a programcsomagoknak az infokommunikációs technológiák alkalmazása is.
A pedagógusok nemcsak tanterveket kaptak, hanem a diákok és a pedagógusok számára fejlesztett munkatankönyveket, eljárásrendeket, az órákra lebontott – ajánlott – tanmeneteket is. Mindehhez a résztvevők továbbképzésben részesültek és a bevezetés évében folyamatos mentori, valamint intézményvezetői támogatást kaptak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik