A lakcímből és születési adatokból összeálló szokásos demográfiai információ mellett mostantól egy olyan osztályozási rendszer is segíti a behajtással foglalkozó szakemberek munkáját, amely pszichológiai szempontból sorolja típusokba az adósokat. Minden adós konkrét gondokkal küszködő személy. A pénzügyi gondokon túl mindig jelentkeznek emberi tényezők is. Ha jobban megértjük a háttérben működő lelki késztetéseket, könnyebben megtaláljuk a hangot a különböző típusú adósokkal.
Az eredmény: négy fő adóstípus, a könnyebb besorolás kedvéért állatnevekkel jelölve. Ha a lelki szemük előtt állatok képe lebeg, a munkatársak könnyebben be tudják sorolni az adósokat az egyes kategóriákba, és ennek megfelelően tudnak velük szót érteni.
A „nyúl”
Tulajdonságok: Szétszórt, zavart, illetve passzív és bénult.
Mire van szüksége: Egy egyszerű kiútra, időütemezésre és a probléma egyszerű megfogalmazására, amely feloldja benne a pánikot.
A „tyúk”
Tulajdonságok: Vagy együttműködő, vagy szükséget szenvedő, de engedékeny
Mire van szüksége: Támogatásra, szinte baráti kapcsolatra. A bátorítás gyakran többet érhet el, mint a megoldás erőltetése.
A „sebzett oroszlán”
Mire van szüksége: Őszinteség, higgadtság és bizalom. Jól kell tudni kezelni. Az erőszak és nyomásgyakorlás általában nem vezet sehova.
A „kullancs”
Tulajdonságok: Kihasználja a rendszert vagy aktívan ellene dolgozik.
Mire van szüksége: A legnehezebb típus. Érti a rendszert és a saját javára használja ki azt. Vagy éppen ellenkezőleg, nem érti és nem is érdekli. Szabványmegoldást nem lehet javasolni ebben az esetben. Az alapos beszélgetés bármely irányba elvezethet.