Belföld

Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán?

Az Intrum Justitia svájci irodájában pszichológusok végeztek műhelymunkát ügyintézőkkel azzal a céllal, hogy típusokba sorolják az adósokat és megtalálják kezelésük legmegfelelőbb módját.

A lakcímből és születési adatokból összeálló szokásos demográfiai információ mellett mostantól egy olyan osztályozási rendszer is segíti a behajtással foglalkozó szakemberek munkáját, amely pszichológiai szempontból sorolja típusokba az adósokat. Minden adós konkrét gondokkal küszködő személy. A pénzügyi gondokon túl mindig jelentkeznek emberi tényezők is. Ha jobban megértjük a háttérben működő lelki késztetéseket, könnyebben megtaláljuk a hangot a különböző típusú adósokkal.

Az eredmény: négy fő adóstípus, a könnyebb besorolás kedvéért állatnevekkel jelölve. Ha a lelki szemük előtt állatok képe lebeg, a munkatársak könnyebben be tudják sorolni az adósokat az egyes kategóriákba, és ennek megfelelően tudnak velük szót érteni.




Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán? 1



A „nyúl”
Tulajdonságok: Szétszórt, zavart, illetve passzív és bénult.
Mire van szüksége: Egy egyszerű kiútra, időütemezésre és a probléma egyszerű megfogalmazására, amely feloldja benne a pánikot.





Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán? 2

A „tyúk”
Tulajdonságok: Vagy együttműködő, vagy szükséget szenvedő, de engedékeny
Mire van szüksége: Támogatásra, szinte baráti kapcsolatra. A bátorítás gyakran többet érhet el, mint a megoldás erőltetése.







Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán? 3

A „sebzett oroszlán”
Tulajdonságok: Sértődött és támadásra kész, illetve felbőszült és agresszív.
Mire van szüksége: Őszinteség, higgadtság és bizalom. Jól kell tudni kezelni. Az erőszak és nyomásgyakorlás általában nem vezet sehova.





Hogyan viselkednek az adósok? Nyúl vagy sebzett oroszlán? 4

A „kullancs”
Tulajdonságok: Kihasználja a rendszert vagy aktívan ellene dolgozik.
Mire van szüksége: A legnehezebb típus. Érti a rendszert és a saját javára használja ki azt. Vagy éppen ellenkezőleg, nem érti és nem is érdekli. Szabványmegoldást nem lehet javasolni ebben az esetben. Az alapos beszélgetés bármely irányba elvezethet.


További információk!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik