Az Élőlánc Magyarországért szerint a helyváltoztatás nem cél, hanem eszköz a céljaink eléréséhez. Ezért keresletcsökkentő közlekedési stratégiára van szükség, amely mérsékli a helyváltoztatási igények összmennyiségét, a közlekedés megszervezésénél pedig előnyben részesíti a gyalogosokat, a kerékpárosokat és a tömegközlekedést. Nemzeti Kerékpáros Stratégiára van szükség, amelynek programját – az önkormányzatok és a társadalmi szervezetek bevonásával – törvényben kell rögzíteni legkésőbb 2007. június 30-ig.
Az ökopárt fizető közlekedési övezeteket alakítana ki, és a dugódíjból a tömegközlekedést fejlesztené. Új forgalomcsillapított, illetve gyalogos, kerékpáros övezeteket hozna létre. Felülvizsgálná a KRESZ szabályrendszerét, megváltoztatná a kerékpárosokat az autósokkal szemben hátrányba hozó jogszabályokat. Kötelező jelleggel bevezetné a 12 éves gyermekeknek a kerékpáros KRESZ- és gyakorlati vizsgát.
Az Élőlánc szerint egybefüggő és biztonságos országos kerékpárút-hálózatot kell kialakítani, öt év alatt 5000 km bringaút megépítésével. A nagyobb tömegközlekedési pontokon őrzött P+R kerékpártárolókat kell létesíteni. A közintézményeket, hivatalokat, óvodákat, iskolákat, egyetemeket kötelezni kell kerékpártároló kihelyezésére. Biztosítani kell továbbá, hogy minden vonaton és helyközi autóbuszjáraton szállítható legyen a kerékpár.
A II. Nemzeti Fejlesztési Tervben a régiók kerékpáros turisztikai fejlesztési programjait összefogva kellene a kerékpáros turizmust fejleszteni. Központilag vezényelt népszerűsítő kampány helyett a kerékpáros civilszervezetek tevékenységének segítésével kellene a „bringás életformát” az emberekkel megkedveltetni – véli a zöldpárt.
Infrastruktúra, biztonság, alapszolgáltatások
A városlakók életminőségének javítása érdekében a kerékpárt sporteszközből közlekedési eszközzé kell tenni, hogy az autós közlekedés valódi alternatívájává válhasson. Ennek megteremtésére három programpontot fogalmazott meg az MDF: az infrastruktúra fejlesztése, a kerékpáros közlekedés biztonságának fokozása, és az alapszolgáltatások biztosítása a kerékpárral közlekedők számára.
Budapest jelenlegi 140 km hosszú kerékpárút-hálózatát (Prágáé 300, Bécsé 1000 km) néhány év alatt minimum meg kell duplázni. Az új utakat a gépjárműforgalomtól és a gyalogosoktól el kell különíteni, a régieket pedig ennek megfelelően át kell építeni. A közintézmények előtt és a közterületeken kerékpártárolókat, a kerékpárutak végén pedig a további kerékpárutak felé útbaigazító térképeket kell elhelyezni.
A KRESZ vizsgákon mindig szerepeljen kerékpáros példa; az általános- és a középiskolákban legyen rendszeres KRESZ-oktatás, a rendőrség fokozottan ellenőrizze a kerékpáros közlekedők jogainak tiszteletben tartását, büntesse a kerékpárutakon történő parkolást – mondja az MDF. Ingyenes telefonszámot működtetne a párt, ahol a kerékpárosok bejelentéssel élhetnek, ha valahol úthibát észlelnek, vagy ha valahonnan eltűntek a közlekedési táblák.
Kerékpár szállítására is alkalmas közlekedési eszközök beszerzésére és üzemeltetésére ösztönözné az MDF a BKV-t, legalább a főbb kirándulóhelyek irányába. Önálló internetes oldalon folyamatosan közölnék a kerékpárutak környékére vonatkozó légszennyezettségi adatokat, sűrűbbé tennék a sövénynyírást és a téli hótakarítást. Ingyenes gravírozást (kerékpár-megjelölést) vezetnének be, az adatok tárolására egy önkéntesen igénybe vehető adatbázist hoznának létre, hogy a lopások számát csökkentsék.
Több SZDSZ, több bringás
Az SZDSZ vállalja, hogy valóban bringabaráttá teszi Budapest és az ország közlekedését, a megvalósításba bevonva a kerékpáros szervezeteket és a futárcégeket, a konkrét tervek és fejlesztések előtti egyeztetési kötelezettséget írva elő, az útfelújításokat összekötve a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével. A párt Budapestre csábítaná a világ legjelentősebb kerékpárversenyét, a Tour de France-t. Azt szeretnék elérni, hogy 2009-ben innen induljon a verseny.
A liberális gazdasági minisztérium elkülönített 1 milliárd forintot a kerékpáros infrastruktúrafejlesztés érdekében: az önkormányzatok pályázhatnak, minden kerékpárút-építésre szánt forint mellé az állam is odarak egyet – áll az SZDSZ programjában. Az M0-ás körgyűrű kiépítésével a tranzitforgalomnak nem a városon kell átvonulnia, és ezáltal megnyílik az út a belső területek valódi forgalomcsillapítása előtt. Az autóktól felszabaduló területeket a gyalogosok és a bringások kaphatják meg: olyan helyeken is lehetnének kerékpárutak és sávok, amelyekről jelenleg legfeljebb csak álmodhatunk – véli az SZDSZ.
A parkolási helyzet javításával (P+R, mélygarázsok) a felszabaduló parkolóhelyeken kerékpársávok létrehozását kezdeményezik, ahogyan az intézményeknél és munkahelyeknél a biztonságos kerékpártárolás feltételeinek kialakítását. Támogatják továbbá a kerékpárszállítás lehetőségeinek bővítését. A kerékpárvásárlást elősegítendő az SZDSZ támogatja, hogy a munkáltató a munkavállaló jövedelmének egy részét adómentes juttatásként adja, ami biciklivásárlásra fordítható.
A KRESZ kerékpárral kapcsolatos rendelkezéseinek jó része az SZDSZ szerint is régi, elavult, azt kerékpár-barátabbá kell tenni a külföldi példák és a kerékpárosok tapasztalatai alapján. Érvényt kell szerezni ugyanakkor a már meglévő és megfelelő szabályoknak, például meg kell büntetni a bringautakon parkoló autósokat.
Szövetségben a kerékpárosokért
A Fidesz elősegítené, hogy városainkban, településeinken a kerékpározás biztonságos, gyors és mindinkább elterjedő alternatívája lehessen más közlekedési módoknak. Helyreállítaná és kibővítené az évi több száz kilométernyi önkormányzati kerékpárút-fejlesztést biztosító, utóbbi években megszüntetett pályázatokat. A korábban nem pályázó önkormányzatokat további ösztönzőkkel vonná be.
A kerékpáros turizmus fejlesztésére legalább 300 km EuroVelo kerékpárutat építene és további 1000 km új kerékpárutat hozna létre az árvízvédelmi töltéseken. Kialakítaná a minősített kerékpárbarát szálláshelyek és a csomópontokban a kerékpáros szolgáltatások rendszerét. Előnyt biztosítana azon önkormányzatoknak, amelyek átfogó, a kerékpáros- és társas közlekedést magába foglaló mobilitási tervet dolgoztak ki.
Elképzeléseik szerint a gazdaságfejlesztési pályázatokban a kerékpáros munkába járást segítő, tárolókat és kiszolgáló létesítményeket megvalósító munkáltatók előnyt élveznének; a kerékpáros szolgáltatást végző kis- és középvállalkozásokat is támogatnák. Hatékony koordinációt ígérnek kormányhivatalok, önkormányzatok és társadalmi szervek között. A KRESZ-t a Fidesz is felülvizsgálná.
Az ésszerűség, a biztonság és a használhatóság jegyében a bringautakat tárolókkal, kiszolgáló létesítményekkel és társas közlekedési kapcsolatokkal együtt, az autós- és gyalogosforgalmat jól érzékelhetően szétválasztva, a kereszteződések biztonságára különösen ügyelve és a kapcsolódási pontokat biztosítva terveztetnék, a meglévő hálózat kijavításával, újraszabályozva a kerékpárutak karbantartását. A fejlesztési és népszerűsítési tervek kidolgozásába bevonnák a civilszervezeteket.
Egészséges, biztonságos, fenntartható közlekedés
A kerékpáros közlekedés térhódítása minden európai városban egyre erősödő tendencia, ezért Magyarország Közlekedéspolitikai koncepciója és az Új Magyarország Program nagy hangsúlyt helyez a térségeken belüli és a térségek közötti biztonságos és fenntartható közlekedés fejlesztésére. Gondoskodni kell az infrastruktúra folyamatos és szakszerű karbantartásáról, mely széles körű összefogást igényel a tárcák, önkormányzatok, civilszervezetek és a lakosság között – áll az MSZP állásfoglalásában.
Az összefüggő kerékpárutak hálózatának kialakítását támogatja a kormány azzal a most megjelent pályázati kiírással, mely egymilliárd forint értékben nyújt támogatást helyi önkormányzatoknak, önkormányzati társulásoknak, illetve többcélú kistérségi társulásuknak önálló kerékpárutak építésére és engedélyezési tervek készíttetésére. Ebből az összegből, illetve a pályázók által 50 százalékkal kiegészített összegből körülbelül 100 km kerékpárút épülhet meg az idén, 2015-ig pedig további 3500 km.
A vidéki térségeken nem elhanyagolható a turisztikai jellegű kerékpáros közlekedés sem. Erre a most folyó Regionális Operatív Programok kidolgozásakor nagy hangsúlyt fektetett a kormány. Előkészület alatt áll a KRESZ módosítása. Az MSZP tervei szerint a kerékpárosok igénybe vehetnék a buszsávokat, korlátoznák ugyanakkor a járdán és a sétálóutcákban történő kerékpáros közlekedést. Javasolják továbbá a közlekedési – elsősorban kerékpáros és gyalogos – szabályok korai oktatását az iskolákban.
Számos további és hasonló intézkedést kívánnak bevezetni annak érdekében, hogy a kerékpározás a jövőben újra egészséges és biztonságos közlekedési mód legyen, valamint hogy a fenntartható környezetvédelmet a személygépkocsi közlekedés visszaszorításával érjék el a nagyvárosi térségekben. Mindehhez komolyabb finanszírozási lehetőségek is rendelkezésre fognak állni – olvasható az MSZP vállalásában.