A hasonló, autópálya-viszonyoktól független költségek egységárelemzésének megkövetelésével rá lehet szorítani a pályázókat, hogy a legkedvezőbb megoldást válasszák, mivel a kiírónak lehetősége lenne ellenőrizni a megadott adatokat – mondta el sajtótájékoztatóján a volt közlekedési miniszter.
Katona Kálmán a tájékoztatón több, a Nemzeti Autópálya Rt.-től származó adatot ismertetett a 2002 és 2004 közötti lefolytatott autópálya-tenderek fajlagos költségeiről, amelyek szerint a környezeti viszonyoktól független költségek az egyes autópálya-szakaszok esetében jelentős eltérést mutattak.
Példaként említette, hogy a padkakészítés az M3-as Polgár és Görbeháza közötti szakaszán négyzetméterenként 368 forintba került, míg az M0-s egyik szakaszának esetében 3274 forintba, tehát az eltérés 889 százalékos volt, valamint hogy a cserjeültetés az M7-esen Balatonszárszó és Ordacsehi között 124 százalékkal volt olcsóbb, mint Ordacsehi és Balatonkeresztúr között.
A sajtótájékoztatón bemutatott hat autópálya-projekt átlaga kilométerenként 2 milliárd 768 millió forint volt, amelyből a főpálya építmények nélküli kivitelezésének költségei átlagosan kilométerenként 1 milliárd 314 millió forintot tettek ki.
Katona Kálmán szólt arról is: az út mentén kiépített részek megfelelően átgondolt egyszerűsítésével keskenyebbé válna az autópálya járulékos szélessége, ami jelentős megtakarításokat eredményezne, különösen a völgyhidak építésekor. Példaként említette a baloldali biztonsági sáv, valamint a belső elválasztó sáv szélességének csökkentését, a völgyhidakon a leállósáv kihagyását.