A pozsonyi Pravda szerdai számában megszólaló szakértők egyike, a sok évig katonai pilótaként szolgáló Jozef Pivarcí, a védelmi tárca volt államtitkára azt feltételezi, hogy a repülőgép személyzete nem észlelte a hejcei határban emelkedő Borsó-hegyet, amelynek előbb fáit kaszálta le, majd becsapódott a hegytetőn.
A szakértők az egyetlen túlélő által eddig elmondottak ismeretében is a személyzet hibáját tartják a baleset lehetséges okának. A 27 éves Martin Farkas – aki a katasztrófa perceiben a repülőgép hátsó traktusában, a mosdófülkében tartózkodott – emlékezete szerint a repülőgép becsapódása előtt semmilyen jel nem utalt műszaki hibára.
Mit rejt a feketedoboz?
Ha a feketedoboz teljes anyagának megismerése után sem tárulnak fel műszaki hibát bizonyító tények és egyéb további megállapítások is emberi hibát valószínűsítenek, akkor várható, hogy a baleset körülményeit vizsgáló szakértők egy ponton túl már “emberi nyomon” haladnak tovább a vizsgálódásban.
A feketedobozban még sok válasz rejtőzik – jelezték a szakértők, akik egyelőre nem tudják, milyen magasságban tartózkodott a repülőgép akkor, amikor a személyzet a földi irányítástól a kassai repülőtér “vizuális megközelítésére” kért engedélyt. A koszovói KFOR misszióban szolgáló katonákkal hazatérő repülőgép alig harminc kilométernyire a kassai repülőtértől, fedélzetén 43 utassal zuhant le a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce község határában.
Csütörtökön temetik az áldozatokat
A 42 áldozatot csütörtökön, Eperjesen (Presov) katonai pompával búcsúztatják. A gyászszertartáson ott lesz a magyar államfő, Sólyom László, és jelezte részvételét Jaap de Hoop Scheffer, a NATO főtitkára is. Nem erősíthető meg az a sajtóértesülés, miszerint bajtársainak búcsúztatásán a baleset egyetlen túlélője is részt vesz. Jóllehet a csodával határos módon megmenekült Martin Farkas felépülése rendhagyóan gyors lefolyású, a kassai kórházban fekvő fiatalember orvosai egyelőre nem járulnak hozzá, hogy betegük elhagyja a kórházat – tudta meg nem hivatalos forrásból az MTI.