Nem veszélyezteti a légi mentést a Országos Mentőszolgálat és a mentőhelikopterek légügyi üzembentartását végző Base Kft. közötti vita – közölte Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója kedden Budapesten.
Az OMSZ főigazgatója keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy három légi jármű teljesít szolgálatot az országban, egy Pápáról, egy Szolnokról, egy pedig Budaörsről szállhat fel. Az OMSZ hétfőn bontotta fel a szerződést a Base Kft.-vel, és a mentőszolgálat számított arra, hogy nem jutnak hozzá a felmondás napján a kft-nél lévő gépekhez, így tartalékmegoldásként éltek a honvédség légi kutató-mentő helikoptereinek polgári célokra való bevethetőségével.
400-800 ezer forint óránként
A két Mi-8-as katonai légi járműre az OMSZ a korábbi gépek egészségügyi többletfelszereléseit telepítette, gyógyszerkészlettel együtt. Emellett egy Mi-2-es helikoptert is béreltek. Magyarországon évtizedek óta van légikutató-mentő szolgálat a HM repülőezrede keretében – jegyezte meg Takács Zoltán. Elmondta: a katasztrófahelyzetekről és légi balesetekről szóló miniszteri rendeletet kibővítették az általános, polgári célú bevethetőséggel. A költségekről elmondta: a szerződésekben alapdíj nem szerepel, a Mi-2-es légi óradíja 300-400 ezer forint, a Mi-8-as gépé pedig ennek a bő duplája, közel háromszorosa. A honvédségi gépek által lefedett terület jóval nagyobb, az egyik a Dunántúlt, a másik pedig a keleti országrészt látja majd el. A gépek egyszerre akár három sérültet is tudnak szállítani.
Ez egy addig tartó átmeneti megoldás, amíg az állami helikopterekhez nem tudnak hozzájutni – hangsúlyozta. Kifejtette: az érintett kft. nem légi mentést végzett, hanem légügyi műszaki üzemben tartás volt a feladata. A légi járművek mindig is az állam tulajdonát képezték, az egészségügyi szolgáltatást mindvégig és ezután is az OMSZ nyújtja. Ez a jövőben az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht.-n keresztül történik – tette hozzá. Az ellátást ugyanazon a szakmai színvonalon biztosítják.
Előnytelen szerződés?
Az OMSZ egyoldalúan és rendkívüli felmondási jogával élve mondta fel az 1994-ben kötött szerződést. Az OMSZ vezetése úgy döntött, hogy saját maga működteti a gépeket. Takács Zoltán szerint az a kérdés, hogy a céggel kötött szerződést eddig miért nem mondta fel senki, annak az állam számára terhes voltát ugyanis már több vizsgálat megállapította az elmúlt években. Az OMSZ azt kérte, hogy a kft. kedden tíz órakor kezdje meg a dokumentumok átadását, s a teljes folyamatnak pénteken kellene lezárulnia. A cég levélben értesítette a mentőszolgálatot, hogy nem fogadja el a felmondást és nem kívánnak megjelenni a tárgyaláson. Összesen tíz légi jármű átadásának megtagadásáról van szó, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd forintot – mondta a főigazgató.
Az OMSZ feljelentés-kiegészítést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál, mivel kérése ellenére a BASe Kft. szerdán napközben még nem kezdte meg a dokumentáció átadását. A feljelentés kiegészítésben szerepelnek két gép franciaországi nagyjavítása után kapott információk is, amelyek szerint a helikopterek karbantartását nem szakszerűen végezték – közölte Takács.
Fidesz: a kormány a felelős
Gógl Árpád, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottsága ellenőrző albizottságának fideszes elnöke az MTI-nek azt hangsúlyozta: egyértelmű a Medgyessy-Gyurcsány-kormány felelőssége abban, hogy mára kaotikus helyzet alakult ki a légimentés területén, hiszen az Orbán-kormány időszaka alatt hat helikopterbázist üzemeltettek és egy időben akár öt gép is a legsürgősebb esetekhez siethetett.
