Orbán Viktor már nemcsak a plakátokon, hanem az emberek otthonában is népszerűsíti választási programját. A többperces telefonos üzenet végén, akár az automata ügyfélszolgálatok esetében, a nyomógombok segítségével még válaszolhatunk is a pártelnök kérdésére: Ön támogatja-e, hogy legyen változás 2006-ban? Nyitrai Zsolt, a Fidesz kampányfőnök-helyettese a FigyelőNetnek azt mondta, hogy náluk nem történik adatkezelés, illetve nyilvántartás, a szavazásból csak az arányt tudják megállapítani. Azt, hogy pontosan ki, melyik gombot nyomta meg, a technikai eszközük korlátozottsága miatt nem tudják beazonosítani.
A Fidesz telefonos kampánya miatt több bejelentés is érkezett az adatvédelmi biztoshoz, aki addig nem kívánja kommentálni az ügyet, míg azt ki nem vizsgálja. Az ellenzéki párt egyébként augusztusban éppen az MSZP telefonos kampánya miatt fordult az ombudsmanhoz. A nagyobbik ellenzéki párt akkor azt kifogásolta, hogy az adatvédelmi törvény alapján a kormányprogramról szóló állampolgári vélemény különleges adatnak bizonyul, mivel a megkérdezettek politikai véleménye a válaszadásból kikövetkeztethető, éppen ezért törvénysértő.
Célcsoport: nem foglalkoznak napi politikával
A Fidesz a konzultációs reklámhadjárat részeként indította el telefonos kampányát, hogy megtudják, hogyan vélekednek az állampolgárok. Nyitrai hozzátette: pozitív visszajelzéseket kaptak, Orbán Viktor üzenete után többen is felhívták a pártot, hogy megköszönjék a tájékoztatást. Az első telefonos üzenetet egyébként szintén Orbán Viktor intézte az emberekhez még 1998-ban. Azóta pedig minden párt használja ezt a módszert.
Nem csak Orbán hívogat
A Fidesz mellett két liberális politikus is telefont ragadott. Demszky Gábor az útfelújításokról beszélt és már jó előre elnézést kért azért, mert a jövőben további kellemetlenségek lehetnek a feltúrások miatt.
A főpolgármester mellett Molnár Lajos országgyűlési képviselőjelölt is a telefonos kampányt választotta, igaz, ő csak a zuglóiakat hívta sorra. „A telefonos kampány egy hatékony eszköz arra, hogy lehetőséget biztosítsunk mindenkinek a megfontolt döntést megalapozó információk megszerzésére. Fontosnak tartjuk, hogy az is értesüljön a liberális célkitűzésekről és programról, aki a politikával nem foglalkozik napi szinten” – tájékoztatott minket az SZDSZ XIV. kerületi sajtóosztálya, amely szerint a telefonos kampány eléri célját, mivel az emberek nagy százalékban végighallgatják az üzenetet.
Milliós személyes üzenet
Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyibe kerülhet a pártoknak ez a kampánymód, ugyanis több tényezőtől is függ az összköltség. Alapvetően az befolyásolja az árat, hogy a hívottak meddig hallgatják az üzenetet, másrészt, hogy milyen napszakban történnek a hívások, és melyik céget bízzuk meg az intézéssel.
A TeleDirect Kft. tarifái alapján a FigyelőNet egy fiktív telefonkampány összköltségét számolta ki, amelyben egyperces üzenetünket egymillió háztartáshoz szeretnénk eljuttatni. A legolcsóbb tarifával számolva, és feltételezve, hogy mindenki végighallgatja az üzenetet, a fiktív telefonos propaganda így 13 millió forintba kerülne. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy a különböző telemarketinges cégek, helyzetüknél fogva, eltérő tarifával vállalják a munkát.
Adatvédelmi aggály megoldás nélkül
„Az embereknek legyen joguk kitiltani a magánéletükből a politikát. A pártok ne kereshessék meg az állampolgárokat direkt módon, se telefonon, se levélben” – vélekedik Péterfalvi Attila a telefonos kampánymódszerről. Az adatvédelmi biztos szerint a pártoknak elég eszközük van – például hirdetéseken vagy szórólapokon keresztül – arra, hogy elérjék az embereket, nincs szükség személyes „zaklatásra”. Az SZDSZ zuglói szervezete abban egyetért az adatvédelmi biztossal, hogy a pártok a kampánycélú adatgyűjtéssel nem veszélyeztethetik az emberek magánszféráját és személyhez fűződő jogait, ám szerintük ők nem adatot gyűjtenek, hanem tájékoztatnak a telefonos kampánnyal.
Péterfalvi Attila még ebben a hónapban közzéteszi a választási kampánnyal kapcsolatos adatvédelmi ajánlását, ahogy azt az elmúlt választásnál is tette. 2002-ben politikai marketingtörvény létrehozását vetette fel, amely szabályozta volna, hogy a pártok milyen eszközökkel és céllal kereshetik fel az állampolgárokat. Próbálkozása akkor hiábavaló volt.
A jelenlegi törvények szerint nem jogszerűtlen, hogy a pártok telefonon keresztül keressék fel a választópolgárokat. A telekommunikációs eszközökön keresztül zajló kampány jogilag jelentős részben rendezetlen, mert adatot kezelni csak törvényi felhatalmazással vagy előzetes hozzájárulással szabad. A jogszabályok azonban nem tiltják, hogy valaki a telefonkönyvben található számokat végighívja, vagy véletlenszerűen tárcsázzon számokat. A pártok pedig általában erre hivatkoznak.
