Belföld

Életveszélyesek a pesti trolik

Budapesten december 31-én egy nemrég kétmillió forintból felújított ZIU trolibusz ismét megrázott egy utast a 73-as vonalon. Január 1-jén délelőtt a 74-es vonalon közlekedő összes ZIU kocsi egy óra alatt zárlatos lett – közölte a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. A BKV közlése szerint a típus cseréje folyamatos.

A ZIU trolibuszokon korábban „esztétikai” felújításokat végeztek – darabonként mintegy kétmillió forintért –, de a látszatfelújítás az elektromos berendezéseket nem érintette.

Vasárnap egy óra alatt a 74-es vonalán közlekedő összes kocsi zárlatossá vált, azaz felmerült a veszélye annak, hogy a nyirkos időben a járművek megrázzák az utasokat. A trolibuszokat kivonták a forgalomból, de így is az utasok jártak rosszul, mivel a járatok lényegesen ritkábban közlekedtek a megszokottnál. A 74A jelzésű betétjáratot több órára pótlás nélkül állították le.

A nap folyamán közel 30 trolibuszt kellett kivonni a forgalomból, ami a hétvégi kocsiparknak közel a fele. A ZIU-k után a csuklós Ikarus trolibuszok is párosával robbantak le, alig egy éve felújított járművek is zárlatosak lettek, a garázsban pedig nem maradt üzemképes kocsi. Az eddigi hétfői forgalomban is hasonló a helyzet, óráról órára egyre több troli lesz zárlatos, rázásveszélyes a fővárosban.


BKV: valóban adódtak problémák


A BKV Rt. közlése szerint az elmúlt napok csapadékos időjárása nehézséget okozott a BKV Rt. trolibuszközlekedésében. Az esetek többségében a régi ZIU-9 típusú járműveknél adódtak problémák: ezek az átlagosan 26 éves járművek nyirkos, csapadékos időben hajlamosabbak a műszaki meghibásodásra.


Sajnálatos módon műszaki meghibásodás miatt január elsején 11 darab ZIU-9 és hat darab IK 280 típusú trolibuszt, míg január 2-án 9 darab ZIU-9 és 3 darab IK 280 típusú járművet kellett ideiglenesen leállítani – fogalmaz a közlekedési társaság. Az esős időszakban gyakrabban előforduló meghibásodást a járművezetőnek egy minden ilyen típusú járműbe szerelt műszer, a szivárgó áramot jelző berendezés jelzi. Ezt a BKV Rt. minden ZIU és IK 280-as típusú járművébe még a 2005. évben, elsősorban a biztonság fokozása érdekében szerelte be.


Nem mindenhol volt rázásveszély


A műszer jelzése nem jelent rázásveszélyt, hanem elősegíti a műszaki állapot fokozott ellenőrzését, mivel ilyen esetben a kiérkező műszaki szakember helyszíni méréssel is ellenőrzi az állapotot. Így történt ez az elmúlt napokban is, amikor volt olyan, hogy a szakember a műszeres vizsgálat eredményeként, azaz a berendezés indokolatlan jelzésének okán engedte továbbközlekedni a járművet.


A ZIU-9 típusú trolibuszok fokozatos cseréje folyamatban van, a 2006. évben tíz új alacsonypadlós busz beszerzéséről már megszületett a döntés. Ezek a járművek a legrégibb ZIU típusú trolibuszokat fogják kiváltani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik