Belföld

Csak az elővárosi vonatokon utazók járnak jól

Lekésett csatlakozások, rendszertelen indulási idők, fűtetlen és rossz állapotú kocsik – a Népszabadság szerint mindebben jövőre is garantáltan részük lesz a vonatozóknak. A MÁV pénzszűkében készült új menetrendje az elővárosi vonatokkal utazóknak kedvez.

Idei menetrendjén hivatalosan háromszor módosított a MÁV. Az állami vasút személyszállítási üzletágának menedzsmentje számára készült tájékoztatóból az is kiderül: beavatkozásokra 2006-ban is szükség lehet. A szakértőknek ugyanis már a menetrend összeállításakor egyértelmű volt, hogy a vonatközlekedés jövőre sem lesz zökkenőmentes.

A menetrendváltást megelőző vizsgálatok tanúsága szerint a legtöbb fennakadást az új esztendőben is a pályák állapota okozza majd. A karbantartásra fordítható források hiányában ugyanis a MÁV 118 vonalából 36 állapota az idén tovább romlott. A vonatok kénytelenek a korábbinál is lassabban haladni, és az újabb, előre tervezhetetlen sebességkorlátozások (lassújelek) bevezetésére is számítani kell. Így a ma még többé-kevésbé pontosan közlekedő vonatok néhány hónap múlva esetleg képtelenek lesznek elérni a csatlakozásokat.

Különösen igaz ez Mátészalka körzetében, ahol a pályarehabilitáció elmaradása miatt a vonatok menetideje máris megnőtt. Biztos javulást legfeljebb a budapesti elővárosi vonatok utasai érzékelhetnek: a 2004 elején még a járatok számának csökkentésével vihart kavart MÁV ezeken a “kirakatvonalakon” jövőre erején felül teljesít. Miközben közlekedésre alkalmas, forgalmi vizsgával rendelkező kocsijainak száma az idén tovább csökkent, az elővárosi vonatok a korábbinál gyakrabban közlekednek. A Budapest környéki belső gyűrűben a járatok már napközben is félóránként követik egymást.

Más területeken esetenként katasztrofális állapotú vagonokból álló rövidebb szerelvények szállítják az utasokat. Akár megszokott járatok is eltűnhetnek a menetrendből. Eközben (hivatalosan a “járműpark korlátai miatt”) nincs jelentősebb változás a MÁV belföldi InterCity (IC) vonatainak közlekedtetésében. Legfeljebb annyi, hogy a vonatok egy része a megszokottól eltérő időpontban indul, és kevesebb állomáson áll meg.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik