A repülőgép egy éles balkanyar után erősen süllyedni kezdett, eközben beleütközött és elvágott két üzemen kívüli nagyfeszültségű vezetéket, majd a Dunán próbált meg kényszerleszállni. Ezután a gép egy perc alatt – a parttól körülbelül 10 méterre – a folyóba süllyedt. A pilóta sértetlenül partraúszott.
Képünkön az a hajó látható, amelyik megtalálta a roncsot. Az éjszakai és kora hajnali órákban a tűzoltóság egy másik hajója megpróbálta kiemelni a roncsot, de az leszakadt a daruról. Ezután a mentési szakemberek úgy döntöttek, hogy mivel más mentőeszközük nincsen, a folyóban maradt roncs pedig nem veszélyes se a közlekedésre, se a vízisportolókra, így a mederben hagyják a repülőgépet.
Tovább keresik
A Nagymarosnál a Dunába zuhant kisrepülő keresését vasárnap szonárral folytatták a tűzoltók. A légiközlekedési hatóságnál nem tudnak arról, hogy a világháború óta repülő zuhant volna a folyóba Magyarországon.
A tűzoltók az éjszaka folyamán megtalálták és megpróbálták kiemelni a vízből a szombat délután magasfeszültségű vezetéknek ütközött, majd a Dunán kényszerleszállást végrehajtó gép roncsait, ám a rákötött vontatókötélről leszakadt, és a mederben továbbsodródott – mondta a katasztrófavédelem szóvivője az MTI-nek.
A nap folyamán szonárral, víz alatti ultrahangos keresővel próbálják lokalizálni a Duna fenekén Budapest felé sodródó gépet, hogy aztán kiemeljék – tette hozzá Dobson Tibor. A szóvivő elmondta azt is, hogy a parttól körülbelül 15 méterre lezuhant gép nem veszélyezteteti a hajóközlekedést, de azért figyelmeztették az erre tartó vízi járműveket.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője az MTI kérdésére elmondta: nincs tudomásuk arról, hogy második világháborút követően előfordult volna Magyarországon hasonló baleset, vagyis repülő zuhant volna a Dunába. A baleset szenvedett gép egy Zlin 142 típusú egymotoros repülő – mondta Bajkó Erika.
A légiközlekedési hatóság eddig annyit állapított meg, hogy a gép papírjai rendben voltak, “légialkalmas” volt, nyár elején átesett a szokásos műszaki vizsgán. A pilótát, akinek a kényszerleszállás után sikerült kiszabadulnia a gépből és a partra úsznia, meg fogják hallgatni. Elsősorban arról kérdezik majd, hogy a szabályoknak megfelelően repült-e, miként ütközhetett a felsővezetéknek, hiszen az előírások szerint a repülő csak szigorúan meghatározott esetekben ereszkedhet egy bizonyos magasság alá – mondta a légiközlekedési hatóság szóvivője.
A Lánchíd felé sodródik
A gép folyamatosan sodródik a mederben. Jelenleg tűzoltók, rendőrök és az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület tagjai próbálják megtalálni egy szonárral, ultrahangos víz alatti keresővel.
Az MTI munkatársának a helyszínen lévő szakemberek elmondták: akár 15 kilométerre is sodródhatott a roncs. Ha vasárnap nem tudják lokalizálni, másnap már lehet, hogy a fővárosból, a Lánchídtól fölfelé indulva kell átfésülni a Duna medrét.
A szakemberek úgy vélik, ha a roncs egy part közeli helyre vetődik, ott senkit nem zavar, de ha a hajózási útvonalra sodródik, például egy nagy sebességű szárnyashajónak ütközve igen súlyos vízi baleset is okozhat.
Légügyi szakemberek ugyanakkor a baleset kapcsán arra hívták fel a figyelmet, hogy abban a térségben, ahol a gép a felsővezetéknek ütközött, a legalacsonyabb engedélyezett repülési magasság 150 méter. A pilótának minden bizonnyal magyarázatot kell majd adnia arra, hogy miként került a gépe ilyen alacsonyra.
A baleset, illetve a mentés helyszínen tartózkodók arról is beszámoltak az MTI munkatársának, hogy tudomásuk szerint a pilóta ismerősei a Duna-parton voltak, amikor a gép alacsonyra ereszkedett.