Belföld

Lassan közelítő uniós autóárak

Az Európai Bizottság szerint jelentős előrelépés következett be az uniós gépkocsi piaci árak konvergenciájában. Ugyanakkor a különbség fél százalékpontos csökkenése jelentős területi különbségeket takar.

Kis mértékben, de tavaly is csökkentek az uniós országok autó-piacain eddig tapasztalható ár-különbségek – írja kedden megjelent, 2004 második félévét elemző jelentésében az Európai Bizottság. Ugyan az átlagos árkülönbözet mindössze fél százalékponttal mérséklődött, de Európa ezzel megtette első látványos lépését az árak egységesítése felé, s az euró is beváltani látszik a hozzá fűzött reményeket. Ugyanis az euró bevezetésénél nagy súllyal esett latba, hogy a közös valuta – az ár összehasonlítást következetesen használó tudatos vásárlói réteg esetén – segítheti majd az árkonvergenciát.



Lassan közelítő uniós autóárak 1

A Genfi autószalonra időzített dokumentum szerint a gépkocsik nettó ára – szerte az unióban – jelentős egységesedést mutat. A tanulmány megállapítása szerint a legdrágább és a legolcsóbb piacok közötti átlagos árkülönbözet 6,3-6,4 százalékra csökkent az előző félévi 6,9 százalékról, míg az euró-zóna 12 országában a különbözet alig valamit változott az előző 4,4 százalékhoz képest. Ugyanakkor márkától és típustól, helytől és időtől függően még tapasztalhatók eltérések. Az euró-zóna legalacsonyabb árait Finnországban, a legmagasabbakat, pedig Németországban találjuk.


Fizetni sokkal többet kell


Azonban a konvergencia ellenére, az egyes országok polgárai változatlanul óriási árkülönbözettel juthatnak autóikhoz. Mindez természetesen a tagállamok saját szabályozási rendszerének következménye. Az autópiaci szabályozás végső módosításai még az idén hatályba lépnek az EU-ban. Ennek értelmében az autókereskedők bármely tagországban nyithatnak majd szalonokat, és az uniós bürokraták szerint ez is az árak konvergálása irányába hathat.


A 2004. november elsejei árakat indexáló jelentés szerint a különbségek még mindig jelentősek, de érzékelhető az árkülönbözet csökkenése. Az 1909 értékelt áradatból 598 több mint 20 százalékkal haladja meg az átlagot. Ez előrelépés a korábbiakhoz képest; ugyanis a fél évvel korábbi tanulmányban 1788 értékelt árból 813 haladta meg 20 százalékkal az átlagot.
A legnagyobb különbség az Opel Astránál található. Az európai toplistán az első tíz között szereplő népautó közel 50 százalékkal kerül többe Németországban, mint Dániában. Ez még a forgalmi adó megfizetésével is mintegy 3700 eurós megtakarítást jelent a német vásárlóknak, amennyiben Dániába mennek vásárolni.


A dicsőségtábla


91 modell

A jelentés szinte teljesen átfogó képet nyújt az európai autókereskedelmi piacról. A csatolt pdf dokumentum 91 különböző modell árát vizsgálta 2004 november elsején, és a részletes táblázatokból az is kiderül, mit kóstál egy kocsi az adók lerovása előtt és után. Az Alfától a Mercédeszig; a Mitsubishitől a Volvóig

Németország egyéb márkák terén sem tekinthető a legolcsóbbnak; a vizsgált 91 modellből 38-at, az euró-zónán belül itt kaphatták meg a legdrágábban a vásárlók. Az euró-zónában Finnország és Görögország a legolcsóbbak, míg a nem monetáris unió tagoknál legkevesebbért Észtországban vásárolhatnak gépkocsit. Itt – átlagosan – 2,5 százalékkal alacsonyabb egy gépkocsi ára az uniós átlagnál.


Az Európai Unióban 2003-hoz viszonyítva tavaly átlagosan 0,5 százalékkal nőtt a gépkocsik fogyasztói ára; míg az euró-zóna országaiban 0,9 százalékkal lett magasabb. Az átlagos szám azt is jelenti, hogy néhány országban csökkenhettek is. A legjobban, átlagosan 6 százalékkal Csehországban mérséklődtek a nettó eladási árak. Ugyanakkor néhány helyen a fogyasztói árak is jelentősen csökkentek. Például Észtország 8,4 százalékos mérsékléssel így szerezte meg a legolcsóbb fogyasztói árral rendelkező uniós tagország címet.


Hazai pálya


2004-ben Magyarországon több mint 2008 ezer új személygépkocsi talált gazdára – közölte a FigyelőNet kérdésére a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A legtöbb, mintegy 33 ezer autót a Suzukinak sikerült eladnia, legkevesebb a Magyarországon szinte teljesen ismeretlen indiai Tatából fogyott (4 darab). Opelből 24 ezer, Skodából 19 ezer, míg Renault-ból 15 ezre fogyott tavaly.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik