A MGOE a Pesti Központi Kerületi Bíróságon hétfőn beadott keresethez Bakó Zoltán hozzátette: beadványuk azon alapul, hogy a magyar regisztrációs adó törvény megalkotásakor nem vették figyelembe az unió precedens értékű ítéletét, miszerint az adó mértékének tükröznie kell az autó értékcsökkenését is.
Emlékeztetett arra, hogy a magyar adó mértéke nem tesz különbséget az új és a használt autók között.
Bakó Zoltán utalt arra, hogy a készülő egységes uniós regisztrációs adó törvény három alappilléren nyugszik. Az egyik, hogy ha egy autó után egy országban már megfizették az adót, akkor azt még egyszer egy másik államban nem kell. A másik szempont, hogy az uniós regisztrációs adó környezetvédelmi alapon fog működni, és figyelembe veszi az autó motorjának szennyező anyag kibocsátását. Ez a szempont Magyarországon is él.
A formálódó EU-s regisztrációs adó direktíva harmadik eleme pedig éppen az MGOE által a magyar törvényből hiányolt autó értékcsökkenést veszi majd figyelembe.
Az MGOE titkára közölte: a per célja az is, hogy megmutassák, mekkora többletadót fizetnek a használtautó-vásárlók Magyarországon.
Elmondta, hogy kezdeményezésüket támogatja a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is, mivel a Németországból Magyarországra irányuló használtautó export tavaly a 2003-as szint negyedére esett vissza, és egyértelműen megállapították, hogy ennek oka a regisztrációs adó múlt év eleji bevezetése volt.
Bakó Zoltán elmondta, hogy az adó 2004. február 1-jei bevezetésének hatására megállt a magyar autóállomány fiatalodása, hiszen a 2003-as 73 ezerrel szemben tavaly mindössze 18 ezer használt autót hoztak be Magyarországra.
A per mellett az egyesület levélben kéri a pénzügyminisztert és a miniszterelnököt, hogy a parlament tavasszal ismét tűzze napirendjére azt az autó avulását figyelembe vevő módosító javaslatot, amelyről tavaly négypárti egyetértés volt, de végül, az egyesület meglátása szerint talán lobbiérdek miatt, nem fogadta el az országgyűlés.
